Wim Bervoets

17 APR 2019

Ook Audi S5 gaat voortaan als diesel door het leven

Nadat Audi eerder al de S6 en S7 een dieselmotor inplantte, is het nu de beurt aan de S5. De coupé krijgt dezelfde milde hybride TDI onder de kap.

De Audi S5 en S5 Sportback doen het voortaan dus met een 3.0 V6 TDI van 347 pk en 700 Nm. Die stuwt de tweedeurs naar 100 km/u in 4,8 seconden; de vierdeurscoupé doet 4,9 seconden over dezelfde oefening. Beide modellen zijn begrensd op 250 km/u. Een klassieke achttrapsautomaat en Quattro-vierwielaandrijving zijn standaard.

20190417143523a194293medium.jpg

De 3.0 TDI is voorzien van een elektrische compressor, die de responstijd moet minimaliseren wanneer je op het gaspedaal duwt. Een riemaangedreven starter/generator met 48-voltcircuit en lithium-ionbatterij van 0,5 kWh vormen de milde hybride aandrijving. Die schakelt de verbrandingsmotor vaker uit en moet tot 0,4 l/100 km besparen. De Audi S5 en S5 Sportback verbruiken volgens de gecorreleerde NEDC-cijfers gemiddeld 6,2 l/100 km en stoten 161 g/km aan CO2 uit.

20190417143523a194308medium.jpg

De Audi S5 en S5 Sportback TDI komen in mei op de markt. Buiten Europa blijven de Duitsers vasthouden aan benzine: de S5 en S5 Sportback worden daar aangeboden met een 3.0 TFSI van 354 pk en 500 Nm.

20190417143523a194289medium.jpg

Advertentie
Advertentie
Advertentie