all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"Peugeot 508 berline noire sur route déserte, paysages vallonnés en arrière-plan.","nl":"Zwarte Peugeot 508 sedan op lege weg, glooiend landschap op achtergrond."}
{"fr":"Peugeot 508 gris roulant sur une route sinueuse, paysage désertique en arrière-plan.","nl":"Grijze Peugeot 508 rijdend op een kronkelige weg, met woestijnlandschap op de achtergrond."}
1/15

Peugeot 508 in 7 cijfers: de statige leeuw!

De Peugeot 508 is uitgegroeid van een discrete, klassieke berline tot een uitgesproken sportieve leeuw. Maar passen zijn prestaties bij zijn opvallende looks? We ontdekken het aan de hand van 7 cijfers.

Geschreven door Vroom

11 Maart 2025

Advertentie

1. 2011

In 2011 werd de eerste generatie van de 508 gelanceerd. Destijds koos Peugeot voor een eerder bescheiden en conventioneel ontwerp voor zijn berline, die ook als break beschikbaar was. Bij de vernieuwing in 2018 besloot het merk echter het roer om te gooien! Omdat de eerste generatie slechts een bescheiden succes kende, waagde Peugeot zich aan een veel expressievere tweede generatie. De sportieve lijnen geven hem zelfs een coupé-achtige uitstraling, of in het geval van de zeer geslaagde SW-versie (Sport Wagon) een dynamische shooting brake-look.

Grijze Peugeot 508 rijdt op een landelijke weg.
Advertentie

2. 4 versies

De Peugeot 508 is verkrijgbaar in twee koetswerkvarianten: een berline en een break, de 508 SW. Voor wie op zoek is naar sportiviteit met een motorisatie die past bij het sportieve design, zijn er twee topversies: de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered en de Peugeot 508 SW Peugeot Sport Engineered. Deze modellen worden in het kort “Peugeot 508 PSE” en “Peugeot 508 SW PSE” genoemd.

Witte Peugeot 508 SW rijdt op lege weg bij schemering, modern en sportief design.
Advertentie

3. 3 motorisaties

Peugeot biedt de 508 niet langer met een klassieke verbrandingsmotor aan en focust uitsluitend op plug-inhybride technologie. De 508 en 508 SW zijn beschikbaar in twee plug-inhybride versies met voorwielaandrijving (Peugeot 508 PLUG-IN HYBRID 180 en Peugeot 508 PLUG-IN HYBRID 225). De sportieve PSE-varianten beschikken over een krachtigere plug-in hybride aandrijflijn met vierwielaandrijving (Peugeot 508 PSE HYBRID4 360). Alle motorisaties zijn standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De prijzen schommelen tussen ongeveer 50.000 euro voor de plug-in hybride berline met 180 pk tot ongeveer 70.000 euro voor de sportieve PSE-modellen.

Hybride badge op auto, blauwe verlichting, modern en elegant ontwerp.
Advertentie

4. 360 pk

De krachtigste 508, de PSE, beschikt over een indrukwekkende 360 pk! Daarmee sprint hij in slechts 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Dit vermogen komt van een combinatie van drie motoren: een benzinemotor en twee elektromotoren, die samen voor vierwielaandrijving zorgen. Hoewel de prestaties niet helemaal op het niveau liggen van de krachtigste Duitse berlines, is hij zeker snel genoeg om je rijbewijs in recordtijd te verliezen!

Witte Peugeot 508 rijdend op een lege weg onder een bewolkte hemel.
Advertentie

5. 64 kilometer

De elektrische actieradius van de plug-inhybride versies bedraagt iets meer dan 60 kilometer, behalve bij de PSE. Door de extra elektromotor en het hogere gewicht daalt het rijbereik hier tot 52 kilometer.

Rode Peugeot 508 SW op landelijke weg met bergachtig landschap en olijfbomen.
Advertentie

6. 4.750 mm

Opvallend genoeg is de tweede generatie van de Peugeot 508 met zijn lengte van 4,75 meter korter dan zijn voorganger (met 8 cm). Was dit om de DS 9 (4,93 m) uit dezelfde Stellantis-familie niet in de weg te zitten?

Grijze Peugeot 508 geparkeerd voor een modern gebouw met palmbomen.
Advertentie

7. 487 liter

De kofferinhoud van de Peugeot 508 varieert van 487 tot 1.537 liter (met neergeklapte achterbank) voor de berline en van 530 tot 1.780 liter voor de SW. Goed nieuws voor de plug-inhybride versies: hier neemt de batterij geen extra kofferruimte in beslag!

Ruime kofferbak van een Audi e-tron GT met neerklapbare stoelen en bagageafdekking.
Advertentie

Conclusie

Van bescheiden en ingetogen is de Peugeot 508 geëvolueerd naar een sexy en gedurfde berline. Een gedurfde maar noodzakelijke zet om zich te onderscheiden in een competitieve markt – en gezien de lovende reacties, een geslaagde keuze! Voor liefhebbers van sportieve, maar verstandige wagens biedt de PSE-versie een mooie combinatie van kracht en lage CO₂-uitstoot.

Vroom

Vroom

Advertentie

Koop een Peugeot 508 of vergelijkbare auto

19 899 €

2019

26 450 km

Benzine

181 pk

Automaat

154 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

21 849 €

Prijs Prijs

2020

91 014 km

Benzine

181 pk

Automaat

114 g/km

date

Garage Bols BV

Poppel

date

Car-Pass

25 495 €

2022

28 242 km

Hybride

181 pk

Automaat

33 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

37 995 €

2021

48 047 km

Hybride

360 pk

Automaat

42 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

18 399 €

Nieuw Nieuw

2020

86 886 km

Diesel

131 pk

Automaat

94 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

18 899 €

2019

111 561 km

Benzine

224 pk

Automaat

168 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

28 990 €

Prijs Prijs

2021

49 250 km

Hybride

180 pk

Automaat

33 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

23 299 €

Nieuw Nieuw

2020

52 994 km

Diesel

177 pk

Automaat

152 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass