Nieuwe tegenvaller voor autogroep Stellantis. Na de problemen met de PureTech-benzinemotor en de Takata-airbags die tot grootschalige terugroepacties leidden, komt nu ook een defect bij de 1.5 BlueHDi-dieselmotor aan het licht. Daardoor moet de groep officieel 636.000 voertuigen terugroepen, waaronder 117.000 in België.
De 1.5 BlueHDi-motor (intern gekend als DV5) van Stellantis is het middelpunt van deze grote terugroepactie. De motor werd ingebouwd in een groot aantal populaire modellen van Citroën, Peugeot, Opel, DS Automobiles en Fiat. Voertuigen die tussen 2017 en 2023 geproduceerd zijn, kunnen problemen vertonen door een versnelde slijtage van de nokkenasketting. Dat kan leiden tot tikkende geluiden of, in het ergste geval, tot een kapotte motor.
Sinds februari 2023 is het probleem opgelost door onder meer een sterkere ketting en verbeterde smering te gebruiken. Toch rijden er nog veel wagens rond met de oudere ketting die mogelijk tot schade kan leiden.
Recall en verlengde garantie
Stellantis bevestigde aan persagentschap AFP dat het officieel een grote terugroepactie opstart voor 636.000 voertuigen in Europa, waarvan 117.000 in België, aldus cijfers van Belga.
Eigenaars zullen worden uitgenodigd om langs te gaan bij de dealer. Daar zal onder meer een applicatie gebruikt worden om het motorgeluid te analyseren, zodat de slijtage van de ketting beoordeeld kan worden en indien nodig vervangen wordt.
Stellantis meldt ook dat de garantie op zijn 1.5 BlueHDi-motoren geproduceerd tussen oktober 2017 en januari 2023 wordt opgetrokken tot 10 jaar of 240.000 km (onder voorbehoud van specifieke voorwaarden).
Online compensatieplatform
Voor klanten die reeds te maken kregen met motorschade, voorziet Stellantis in een compensatiebeleid. Getroffenen kunnen hun gemaakte kosten laten terugbetalen, op voorwaarde dat het onderhoud en de diagnose volgens de richtlijnen van het merk uitgevoerd werden.
Deze regeling geldt voor erkende herstellingen uitgevoerd tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2025.
Om een dossier in te dienen, kunnen klanten terecht op het speciale onlineplatform: https://stellantis-support.com.