of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Porsche 911 Turbo marron sur la route avec des camions flous en arrière-plan.","nl":"Bruine Porsche 911 Turbo op de weg met vage vrachtwagens op de achtergrond."}
{"fr":"Porsche 917/10 Can-Am blanche en pleine course avec livrée Porsche+Audi.","nl":"Witte Porsche 917/10 Can-Am in race met Porsche+Audi livery."}
1/10

De Porsche 911 Turbo wordt 50

Dit jaar viert Porsche de 50ste verjaardag van zijn allereerste 911 Turbo. De magische turbine geeft de 911 dus al een halve eeuw vleugels. We blikken terug op de geboorte van een mythe.

Geschreven door Olivier Maloteaux

23 September 2024

Advertentie

Het regent verjaardagen bij Porsche de laatste tijd. In 2023 vierde het merk zijn 75ste verjaardag, maar ook de 60ste verjaardag van zijn 911, die in 1963 op de markt kwam. Toen ademde zijn motor nog gewoon atmosferische lucht in, maar al snel richtte Porsche, net als andere autobouwers, zijn blik op de technologie van de turbocompressor.

Deze turbine, die aangedreven wordt door uitlaatgassen en de motor voorziet van extra verse lucht om het vermogen en koppel te doen stijgen, maakte zijn opwachting bij Porsche in de racerij. Vanaf 1972 gaf de turbo een boost aan de prestaties van de Porsche 917, en liet hem schitteren in het Noord-Amerikaanse ‘Can-Am’-kampioenschap. Eind 1974 maakte de drukvoeding, onder de motorkap van de 911 van de tweede generatie (G-reeks), de overstap van het circuit naar de openbare weg.

Witte Porsche 917/10 Can-Am in race met Porsche+Audi livery.
Advertentie

Geboren midden in de oliecrisis

De allereerste Porsche 911 Turbo werd aan het grote publiek onthuld op een mooie herfstdag. Het is oktober 1974 en niet alles de wereld draait helemaal zoals het hoort. We zitten midden in de oliecrisis. De benzineprijzen swingen de pan uit, maar op het Autosalon van Parijs ziet een bom met een hoog brandstofverbruik het levenslicht. Zijn grote ‘ducktail’-spoiler trekt meteen de aandacht in de paleizen aan de Porte de Versailles. De 911 Turbo (codenaam ‘930’) is geboren en het publiek zal hem snel leren kennen en erkennen.

Zwart-witfoto van Porsche 911 Turbo tentoongesteld op een autoshow.
Advertentie

De ‘Turbo look’

De Turbo, dat is ook een look, met een meer gespierd koetswerk dan dat van de andere 911-modellen van die tijd. Naast de dikke spoiler gaf het merk hem ook bredere heupen (met 60mm extra spoorbreedte vooraan en 130 mm achteraan) voor een meer geblokte uitstraling: de fameuze ‘Turbo look’. Binnenin ziet de Turbo, in tegenstelling tot de uitgeklede Carrera RS, er chique uit. Met elektrische ruiten, lederen zetels met geïntegreerde hoofdsteunen en zelfs een airco kregen kopers sportiviteit in een luxueuze outfit.

Witte Porsche 911 Turbo van achteren gezien, met rode details op de carrosserie. Interieur van Porsche 911 met rood Schots geruite stoelen en zwart stuur. Versnellingspook van Porsche met klassieke vijfversnellingspatroon.
Advertentie

260 pk voor 1.140 kilo

De motor van de ‘930’ is afgeleid van die van de Carrera RS 3.0: een 3 liter zescilinderblok waarop de ingenieurs een KKK-turbo met een druk van 0,8 bar geschroefd hebben. Op de vermogensbank laat het geheel een 260 pk en een koppel van 350 Nm optekenen. Cijfers die destijds indruk maakten, vooral omdat het model amper meer dan een ton woog.

De cavalerie werd naar de achterwielen gestuurd via een handgeschakelde bak met vier versnellingen. Qua prestaties haspelde de eerste generatie van de 911 Turbo de 0 naar 100-sprint af in 5,5 seconden en haalde hij op de ‘Autobahn’ een top van 250 km/u, waarmee hij in die tijd zowat alles met vier wielen achter zich liet. Los van de cijfertjes zijn de ervaringen aan het stuur minder indrukwekkend: de trage responstijd van de turbo geeft de motor een ‘on/off’-karakter, wat de 911 Turbo heel brutaal maakt en de handling in de bochten bemoeilijkt… Van de 260 pk Porsche 911 Turbo 3.0 werden 2.874 exemplaren gebouwd tussen 1974 en 1977.

Groene Porsche 911 Turbo tegen een blauwe achtergrond, zijaanzicht.
Advertentie

Tot 300 pk en € 450.000

Voor het modeljaar 1978 vergrootte Porsche de cilinderinhoud van de 911 Turbo van 3.0 naar 3.3 liter, en monteerde het ook een intercooler (om frisse lucht in de cilinders te kunnen blazen), een primeur op een productiemodel. Daarmee steeg het vermogen naar 300 pk en het koppel naar 430 Nm, nog steeds met een vierversnellingsbak. De prestaties gingen erop vooruit, met een 0 naar 100-tijd van 5,2 seconden en een topsnelheid die steeg naar 260 km/u. Van deze versie van de ‘930’ werden er 17.831 exemplaren gebouwd tussen eind 1977 en 1990. De laatste exemplaren werden uitgerust met een vijfversnellingsbak (G50). Op het einde van zijn carrière was de 930 ook verkrijgbaar in Cabrio-uitvoering.

Zwarte Porsche 911 Turbo met open deur, bovenaanzicht op een parkeerplaats. Porsche 911-dashboard met lederen stuur en analoge meters. Rode Porsche 911 Targa met open dak in een studio met kleurrijke achtergrond.
Advertentie

Kortom: hoewel hij midden in de oliecrisis geboren werd, kende de Porsche 911 Turbo een mooie carrière… en de waarde van de modellen blijft stijgen. “Vandaag betaal je voor een Porsche 911 Turbo van de eerste generatie tussen de € 300.000 en € 450.000,  afhankelijk van het jaartal, de historiek en de staat,” zegt een specialist van Porsche Classic, de afdeling die zich ontfermt over de geschiedenis van het merk.

Olivier
							Maloteaux

Olivier Maloteaux

Advertentie

Koop een Porsche 911 of vergelijkbare auto

249 950 €

Prijs Prijs

2022

13 112 km

Benzine

650 pk

Automaat

272 g/km

date

Mazuin Fosses - Volkswagen & Commercial Vehicles

Fosses-La-Ville

date

Car-Pass

My Way

47 990 €

Prijs Prijs

2005

129 000 km

Benzine

325 pk

Manueel

272 g/km

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-

99 990 €

Prijs Prijs

2018

59 898 km

Benzine

370 pk

Automaat

190 g/km

date

Dumarey

Torhout

date

Car-Pass

Land Rover Approved

27 900 €

2001

275 000 km

Benzine

300 pk

Manueel

Tweedehands

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

150 000 €

1980

306 387 km

Benzine

204 pk

Automaat

0 g/km

date

Garage Autostroo

Damme

date

-

106 700 €

Prijs Prijs

2019

86 524 km

Benzine

450 pk

Automaat

205 g/km

date

JLR Szrek

Zele

date

-

31 000 €

2001

158 000 km

Benzine

300 pk

Manueel

295 g/km

date

CONVERTIBLE SPRL DAVID GUISSARD

Burdinne

date

-

59 990 €

Prijs Prijs

1974

109 000 km

Benzine

150 pk

Manueel

Tweedehands

date

Geurts Car Center

Genk / Bosdel

date

-