François Piette

13 FÉV 2006

Porsche 911 Turbo, gespierder dan ooit!

De vernieuwing van het legendarische Porsche model is bijna rond met de 911 Turbo, deze laatste generatie zal in wereldpremière op het salon van Genève voorgesteld worden. De 997 komt dus voor de boeg met een evolutie van de Turbo die zowel 60 pk als 60 Nm extra koppel krijgt ten opzichte van de 996. Ook krijgen we voor het eerst een Overboost knop in de auto.
Zwaar machien
De 911 Turbo, type 997, heeft een vermogen van 480 pk (353 kW) bij 6000 tr/min. De 3.6 boxer zorgt zo voor 133 pk per liter. Wat het koppel betreft bereiken we ook nieuwe hoogtes met 620 Nm, beschikbaar tussen 1950 en 5000 tr/min. Onnodig te verduidelijken dat de prestaties met deze gebruikte artillerie overeenkomen.
Onder de 4 seconden
Met de handgeschakelde versnellingsbak, met zes versnellingen, heeft deze 911 slechts 3.9 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te geraken, en 12.8 seconden om aan 200 km/u te geraken. In vijfde versnelling zijn niet meer dan 3.8 seconden nodig om van 80 tot 120 km/u te geraken. Met de Tiptronic S automaat gaat het nog sneller. 3.7 seconden voor de 0 tot 100 km/u, en 12.2 seconden om aan de 200 km/u te geraken! Van 80 tot 120 km/u gaat hier in 3.5 seconden. Met of zonder Tiptronic haalt deze 911 Turbo 310 km/u in topsnelheid…
Overboost
In optie kan gekozen worden voor de Sport Chrono Package Turbo, hiervan maakt een drukknop deel uit die een korte « overboost » activeert bij het optrekken. Door het gebruik van dit knopje wordt de druk met 0.2 bar opgedreven voor een periode van maximum 10 seconden en komt er 60 Nm extra koppel bij. Dit laat toe om 0.3 seconden te winnen bij de overgang van 80 tot 120 km/u met de handgeschakelde versnellingsbak.
Integraal
Om perfect het vermogen van deze Porsche op de baan over te zetten is hij uitgerust met een integrale overbrenging. Afhangend van de omstandigheden zal het Porsche Traction Management systeem het vermogen overbrengen op beide assen, om de beste wegligging te bekomen. Zo kan onder alle omstandigheden de juiste koers behouden worden. Toch blijft alles genetisch dicht aanleunen bij een achterwielaandrijving.
Altijd maar beter
Het remsysteem is ook gespierder dan die van de 996. De geventileerde remschijven zijn groter geworden en komen nu voor de vier wielen uit op 350 mm diameter, met zes pistons vooraan en vier achteraan. Om het remmen van een racewagen te ervaren kan ook gekozen worden voor de PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) optie. Hier wordt niet alleen 17 kg aan gewicht gewonnen, de remschijven bij de PCCB zijn 380 mm groot.
Hem herkennen
De neiuwe 911 Turbo heeft recht op een voorsteven met unieke luchtinlaten. Ook kan je hem herkennen aan de op de zijkant geplaatste mistlampen en de LED knipperlichten. De laterale luchtinlaten, achter de deuren, krijgen ook een nieuw design. Tot slot, een nieuwe uitlaat.
Opgelet, de GT3 RS krijgt ook een 997 uitvoering, en die krijgen we in Genève ook te zien. Meer hierover later.

Bron : Porsche
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ