Jean-Francois Christiaens

2 MEI 2019

Range Rover krijgt geëlektrificeerde zes‑in‑lijn

De Range Rover kiest voor een nieuwe benzinemotor: een geëlektrificeerde zescilinder in lijn. Daarmee krijgen de prestaties een boost terwijl tegelijk de uitstoot zoveel mogelijk wordt gedrukt.

20190502085457rangerover.jpg

Sinds vorig jaar is het topmodel van de groep Jaguar Land Rover verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijflijn die P400e heet. Die motorversie deelt hij met de Range Rover Sport P400e. Onlangs kreeg die laatste ook een nieuwe geëlektrificeerde benzinemotor. Die werd eerst enkel aangeboden in een speciale reeks met de naam HST, maar is voortaan ook verkrijgbaar in de Range Rover Sport en de Range Rover.

400 pk

De drieliter is de jongste telg van de Ingenium-familie van de groep JL en ontwikkelt 400 pk en 550 Nm. Daarmee sprint de Range Rover van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. Technisch gezien onderscheidt de zescilinder zich door een elektrische turbo in combinatie met een klassieke twinscrollturbo. Op die manier wordt de reactietijd van de tweede ingekort waardoor de motor gretiger aan het gas hangt.

20190502085524rangerover.jpg

212 g CO2/km

Daarnaast is de zescilinder uitgerust met een alternator-starter die bij het vertragen energie kan recupereren om die op te slaan in een kleine 48-voltbatterij. Die stroom kan vervolgens weer worden ingezet als een koppelassistent. Op die manier worden het verbruik en de uitstoot verminderd, waardoor de Range Rover met deze motor op de gecorreleerde NEDC-cyclus uitkomt op 212 g/km. Dat blijft in absolute zin natuurlijk een hoge waarde, maar voor een rijdend fort dat om het even welk terrein kan bedwingen, wordt dat vrij relatief…

20190502085456rangerover.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie