Jean-Francois Christiaens

22 OKT 2019

Renault brengt elektrische modellen verder met waterstof

Om het rijbereik van zijn twee elektrische bestelwagens te vergroten, gaat Renault er versies van uitbrengen met een rijbereikuitbreider op waterstof, en dat reeds vanaf het eind van dit jaar.

20191022143447212348842019-vhiculesutilitairesze33h2hydrogen.jpg

Niet enkel personenwagens moeten zich voorbereiden op de nieuwe ecologische normen, ook de lichte vrachtvoertuigen moeten zich schikken. Om het rijbereik te vergroten van zijn elektrische bestelwagens en ze zo veelzijdiger te maken biedt Renault aan om ze met een brandstofcel uit te rusten. Dankzij deze technologie, die is ontwikkeld in samenwerking met Michelin-dochter Symbio, zien de elektrische bestelwagens Master Z.E. en Kangoo Z.E. hun WLTP-rijbereik toenemen van respectievelijk 120 en 230 kilometer voor de puur elektrische versies naar 350 kilometer. De brandstofcel voedt namelijk de batterij met verse stroom met behulp van de getankte waterstof. En als je eens wat verder moet rijden, volstaan 5 tot 10 minuten om de waterstoftank te vullen. Op die manier blijven deze elektrische voertuigen gevoelig minder lang immobiel.

20191022143448212348812019-vhiculesutilitairesze33h2hydrogen.jpg

48.300 euro

Het eerste utilitaire model dat wordt aangeboden met deze brandstofcel wordt de Kangoo Z.E. Zijn marktintroductie is al gepland voor eind 2019. In Frankrijk zou hij 48.300 euro exclusief btw gaan kosten. Zijn grote broer Master Z.E. komt half 2020 op de markt.

20191022143447212348852019-vhiculesutilitairesze33h2hydrogen.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie