Discreet?
De standaardversies zijn al heel spectaculair, de nieuwe Clio heeft dus niet veel versiering meer nodig om te lijken op een concept car die tot de op de straat geraakt is. Aan de RS-versie voegt Renault niet veel toe. Een kleine diffuser achteraan, grotere luchtinlaten, een dubbele uitlaat om alles af te ronden en dat is het. De voorvleugels van een bodybuilder en het flashy radiatorrooster behoren definitief tot het verleden.
Atmosferische 2.0 of 1.6 turbo
De meest drastische aanpassingen liggen onder de motorkap. Door de downsizing is het afgelopen met de atmosferische tweeliter benzine die 200 pk leverde bij 7.000 tr/min. Voortaan gebruikt Renault Sport een 1.6 met turbolader, die hetzelfde vermogen bereikt bij 6.200 tr/min. Maar het koppel verraadt het grote verschil: 240 Nm is al beschikbaar vanaf 1.750 tr/min. Het lijkt wel een diesel!
EDC-bak
Peugeot (208 GTi) en Ford (Fiesta ST) bieden nog weerstand met een manuele versnellingsbak, maar tegenwoordig hebben de kleine bommen op wielen een automaat met dubbele koppeling. De Clio RS is geen uitzondering, met een EDC-automaat die aangepast werd voor sportief gebruik. We vermelden nog de vaste schakelpaletten aan het stuurwiel die je in de juiste richting manueel bedient (lees: trekken om op te schakelen).
Drie rijmodi
Omdat er vraag is naar meer veelzijdige auto’s, ontwikkelde Renault drie rijmodi: Normal, Sport en Race. Die werken in op de stuurbekrachtiging, de respons van het gaspedaal, het geluid (trillend membraan op de inlaat), het motorbeheer, de schakelmomenten en de stabiliteitscontrole.
Merk op dat rijden in de Race-modus veel veeleisender is. Je kunt alleen manueel schakelen en de stabiliteitscontrole staat helemaal uit. Dat zien we graag. Leuk detail: de Launch Control verzekert een kanonstart.
De techniek
Haal je aspirines boven, het is tijd voor enkele opmerkelijke innovaties. Laten we beginnen met de schokdempers met hydraulische druklagers (simpel gezegd een tweede schokdemper ingebouwd in de eerste) die de grip, het comfort en zelfs de prestaties verbeteren.
Renault Sport ontwikkelde ook een zelfblokkerend elektronisch differentieel en een telemetriesysteem dat jouw rondetijd berekent, onthult hoeveel G-krachten je te verwerken krijgt, je remzones in kaart brengt enzovoort. Nog beter: al deze gegevens kun je meteen downloaden op een USB-stick en op lekker warm achter je computer thuis raadplegen. De vooruitgang is niet te stoppen.
Veelzijdig?
Met zijn vijf deuren, ruime interieur voor deze categorie en automatische versnellingsbak is de Clio RS beter bruikbaar in de stad. Renault kondigt zelfs een 25 procent lager verbruik aan, met een gemiddelde van 6,3 l/100 km. Achter het stuur is de Clio RS niet langer het vervelende, grommende en schoppende beestje. Deze auto herinnert je niet meer altijd dat het in de eerste plaats een radicale sportwagen is, zelfs in de files. Stedelijke trajecten worden met gemak afgelegd. Wat de Clio RS wint aan gebruiksgemak, verliest hij wel aan temperament.
Op circuit
Als leuke verrassing had Renault ook een circuituitstapje gepland bij deze test in avant-première. Een doorweekt asfalt en droogweerbanden maakten deze Clio extreem speels (vooral in Race-modus). De achtertrein breekt met plezier uit zodra je je rechtervoet licht. Hij drift spectaculair maar is gemakkelijk weer onder controle te brengen. Leuk.
Dankzij dit circuitritje konden we al even proeven van de kwaliteiten van het zeer nauwkeurige chassis. De motor is altijd beschikbaar en klinkt mooi of sputtert even als je je voet van het pedaal licht. Bij de versnellingsbak plaatsen we enig voorbehoud. Die schakelt snel in Race-modus, maar twijfelt soms tijdens de hete momenten. Dit moeten we eens nagaan bij een langere test op onze gebruikelijke testwegen.
Prijzen
Je betaalt voor alle technologie van de Clio RS, die fors duurder wordt. Hij wordt nu aangeboden vanaf 24.950 euro. Renault levert een Cup-onderstel (650 euro), dat verlaagd is en strakker veert. De standaarduitrusting is vrij volledig, met onder meer automatische airco, een snelheidsregelaar en –begrenzer, het Medianav-systeem (de meer geavanceerde R-Link is een optie van 590 euro), getinte ruiten enzovoort.