François Piette

25 FEB 2006

Werkelijk groot

De nieuwe Clio meet bijna 4 meters. Men mag dus zeggen dat hij groeide. De Franse wagen heeft overal enkele centimeters gewonnen : hoogte, breedte, lengte. En daar hij zin heeft om te doen net zoals de groten, is zijn uitrusting luxueuzer, zoals bij voorbeeld het starten zonder sleutel.

Wij hebben de twee sterkste turbodiesel motors getest van deze ‘Wagen van het Jaar’. In tegenstelling tot wat men zou verwachten, waren wij meer verleid door de versie met 85 pk. Inderdaad, de 1461 cm³ van 63 kW bleek ons energieker te zijn. Het is natuurlijk een subjectieve mening, maar dit werd werkelijk aan het stuur ondervonden. De 105 pk wordt enkel krachtiger bij meer dan 2500 rpm en blijft erg hol onder de 2200 rpm. Dit is ongewoonlijk bij een Diesel gedrag, die liever op gemiddeld regime blijft om beter van de opleving te genieten. Prestaties De motor van 105 pk (106 pk in werkelijkheid) ontwikkelt een koppel van 240 Nm tussen 2000 en 2500 rpm. De 1.5 dCi van 85 pk (86 pk in werkelijkheid) heeft, een koppel van 200 Nm aan 1900 rpm. Natuurlijk, en op papier, vertoont de 105 pk zich levendiger: 11,1 sec voor de 0 tot 100 km/u, daar waar de 85 pk 12,7 sec nodig heeft. De topsnelheid ligt op 174 en 190 km/u. Uitleg Vanwaar komt dus het gevoel die hierboven reeds omschreven werd ? Eerst en vooral, door zijn acceleratievermogen en een betere soepelheid vanwege de 85 pk. In tegenstelling tot de 105 pk die spitsig is en dus ook minder gemakkelijk te temmen is in termen van optimaal regime. Bovendien, werd deze versie heel wat meer verwend kwa opties… en dit betekent : bijkomende kilos. Hij is zo al zwaarder dan zijn zusje. Het gewicht Want de Renault Clio is echt verdikt. Hij weegt tussen 1090 en 1210 kg naargelang de motorisering, zonder de uitrustingen in optie. Dus, 100 kg meer dan de Clio II. Een gezetheid die zich laat voelen op de baan. Soms, heeft deze verdikking goede kanten, soms belemmert het de Franse wagen. Verbruik Het verbruik ziet natuurlijk af van deze honderd bijkomende kilo’s. Maar het blijft toch redelijk met 4,4 en 4,6 liters in gemengd verbruik. Met de voorwaarde dat u volgens de normen rijdt. Op lange trajecten, waardeert men de zesde versnelling van de 1.5 dCi 105. Stilte Het extra gewicht speelt ten voordele van de stilte bij het rijden. Hier speelt de Clio echt in bij de groten. Hier vindt men een « kleine » wagen, die vlug, maar zonder lawaai, kan voortrijden. Voeg er een 1ste klasse vering aan toe, en zo verwend de kleine Franse auto uw oren en meestal ook de rug van zijn passagiers. Verwant koetswerk Ander sterk punt : men moet niet twisten met het koetswerk van de Renault. Hij vertoont een echte wil om al het inzittende volk goed thuis te brengen, zonder teveel geschud te worden. Het onderstuur is laattijdig en volgt perfect de beweging op. De gevraagde baan kan zo opgevolgt worden. Niet gemakkelijk om de Clio in moeilijkheid te brengen. En zeker niet met de subtiele reacties van de ESP in de bochten. Maar waarom werd er zo een vreemd elektrisch servostuur geplaatst? Draaimolen Aan het stuur is men vooral verrast door de reacties van dit servostuur. Eens is het hard, eens is het soepel. Uiteindelijk weet men niet goed meer hoe ermee om te gaan, zowel in stad als op kronkelige baantjes. Verwarrend gedrag voor de bestuurder ! Bewoonbaar De Renault Clio III kan gemakkelijk volwassene personen (zelfs grote) achteraan opnemen. Evenals de grote benen, die er hun plaats vinden dankzij de holtes in de voorste passagierszetels. De rijpositie is echt gemakkelijk te vinden. En de koffer geniet eveneens van een verlenging, die een bruikbaar volume geeft van 288 tot 1038 dm³. Maar de gewonnen centimeters werden eerst en vooral gebruikt voor de veiligheid van de wagen. 5 sterren De Clio III kreeg 5 sterren bij de EuroNCap tests, voor de frontale en zijdelingse schokken. De voorste, zijdelingse en achterste delen van de wagen werden zo gebouwd om de vervormingen van de wagen te voorzien en om zo de schok bij ongeval te verminderen voor de inzittenden. Binnenin de wagen, die een onvervormbare zone is, zorgt hij ervoor dat alle passagiers in een overlevingscel zitten en dus beschermd zijn tegen elke invasie van de voorkant. Ze worden eveneens beschermd door gordels met geïntegreerde pyrotechnische spanningsbeveiliging alsook door de 6 tot 8 airbags. Trommels achteraan Al werd de 1.5 dCi van 105 pk uitgerust met 4 schijven, de andere Diesel versies stellen zich tevreden met trommels achteraan. Maar de Clio krijgt standaard het allerlaatste ABS-systeem, met elektronische verdeling (EBV) en rembijstand (AFU). Bij hevig remmen, slaan automatisch de 4 knipperlichten aan. Verlichting aan de kant Wij hebben kunnen genieten van een bijkomende verlichting bij bochten. Een vaste lamp, ingeplant in de reflecterende lichten, en op 40° gericht, verlicht de weg om een breder beeld te verkrijgen van een te nemen bocht. Dit lichtje gaat aan volgens een zekere berekening en van de invalshoek van het stuur (gelijk of hoger dan 40°) maar ook volgens de snelheid van de wagen (tot 60km/u). Een uitrusting van een grote, dus, nog eens... © Olivier Duquesne
Advertentie
Advertentie
Advertentie