François Piette

15 OKT 2010

Scoop Maybach: de onbekende V24

Donderdag 7 oktober werd in Firenze, in Italië, de nieuwe Mercedes CLS aan de internationale pers voorgesteld. Na de persconferentie zaten we bij het diner toevallig naast enkele topingenieurs van de constructeur. Het resultaat was een erg fijne babbel met het hoofd van de motorafdeling, die enkele erg interessante onthullingen deed.

Maybach

Zo legde hij me uit dat de ingenieurs zich bij de herlancering van het merk Maybach onmiddellijk de vraag stelden hoe ze zo’n vlaggenschip het beste konden aandrijven. Maybach is het symbool van de kunde van het merk met de ster, er moest dus wel een begeesterende oplossing bedacht worden.

Concurrent Volkwagen had toen net zwaar uitgepakt met de Bugatti Veyron en diens 8-liter W16 met vier turbo’s en zelfs een prototype met achttien cilinders. Het was een grote uitdaging voor de ingenieurs in Stuttgart om nog beter te doen.

Een… Smart als basis

Het lijkt ongelooflijk, maar het was de Smart die de ingenieurs inspireerde. Enkele jaren geleden werd in dit dochtermerk van Mercedes immers een sportief prototype ontwikkeld met een V6 onder de kap die in feite niets meer was dan twee samengevoegde driecilindermotoren uit de kleine Smart.

Deze modulaire motor had de ideale basis kunnen zijn voor de toekomstige Maybach. De ingenieurs dachten eraan om verschillende motoren aan elkaar te koppelen tot een V18 (driemaal de V6) of zelfs een 10-liter V24, met acht Smart-motoren. Uiteindelijk werd het idee afgevoerd, maar de ingenieur bevestigde dat de studie al vergevorderd was. Het scheelde geen haar.

Vandaag ondenkbaar

Uiteindelijk werd gekozen voor de bekende V12 met dubbele turbo. Een minder exuberante oplossing dan de kleine atoombom die op papier was ontstaan, maar die door de huidige uitstootnormen weinig overlevingskansen zou hebben.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie