of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Staat altijd klaar

1/6

Staat altijd klaar

In tegenstelling tot de Roomster met dezelfde naam en waarvan enkel de voorwielen aandrijven, stelt de Octavia Scout zich niet tevreden met stilistische kunstgrepen. Het is een werkelijke 4x4 die in staat is om zich overal een weg te banen.

Geschreven door François Piette

18 Mei 2024

Advertentie
De mode is beslist gericht naar vechtersbazen voor het stadsgebruik. Hierbij enkele voorbeelden. Volkswagen Cross Polo, Citroën C3 X-Treme, Hyundai Getz Cross of nog de Ford Fiesta Cross. Al deze wagens hebben het all-road uitzicht gemeenschappelijk, maar ook het feit dat ze allen enkel op een tweewielaandrijving mogen rekenen. Niets hiervan met de Octavia Scout daar hij gebaseerd werd op de Octavia Combi 4x4. En al is hij iets groter dan deze laatste (1 cm langer, 1,5 cm breder en 1,3 cm hoger), dit is enkel te wijten aan het bijvoegen van koetswerk. Bescherming van de deuren en rondom de wielen, dubbele uitlaat in gepolijst staal, beschermingsplaat net zoals voor de carter maar dan vooraan, speciale tint en 17 duimse nieuwe velgen, maken deel uit van de standaard toekenning. Maar het belangrijkste : deze wagen werd met 40 mm verhoogd in vergelijking met de Octavia Combi en 16 mm tegenover de 4x4 versie. Dit laat rustig wandelingen toe buiten de gewone wegen. Bewaarde bewoonbaarheid Binnenin (en nog maar gelukkig), heeft de Octavia Scout niets verloren qua bewoonbaarheid en kofferinhoud (tussen 580 en 1.620 liters). Het skiluik laat wintersporten toe, zonder tegenzin, en het laadvermogen klimt tot 660 kilo’s. De binnenbekleding in Onyx is kenmerkend, en een massieve en zilverkleurige handgreep (van dubieuze smaak) verschijnt op het dashboard. En indien u nog niet opmerkte dat u zich in een Scout bevindt, werden rode monogrammen geplaatst op de deurdrempels. Ondersturig Onder de motorkap, heeft men enkel recht op twee motors (de 2.0 FSI en de 2.0 TDI) uitsluitend gekoppeld aan een manuele zes-doos (geen DSG op het programme dus). Om de kracht te verplaatsten van voor naar achter, gebruikt de Octavia Scout dezelfde systemen dan de 4x4 versie, zijnde een multischijvige Haldex koppeling. Tijdens onze testrit op de besneeuwde banen van Italië, bleek dit systeem doeltreffend te zijn, maar minder leuk dan een ‘Torsen’ installatie gebruikt door Audi op sommige modellen van zijn gamma. Het wordt dus inderdaad moeilijk om oversturig te worden, wat nogal teleurstellend is in de sneeuw, geef toe…
François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Bron: Skoda
Advertentie