François Piette

23 APR 2007

Vreemd zei U ?

Er valt niets tegen in te brengen wat betreft de verbeelding van de designers die de vrije loop lieten met hun laatste ontwerp, de Actyon. Dat deze wagen verleidt of niet, hij laat niemand onverschillig. Maar onder deze stilistische waanzinnigheid, vindt men een all-road, een echte all-road, met vier drijfwielen, een apart raamwerk en een stevige achteras. Een ongelijkaardig geheel, dat u in dit artikel zult ontdekken...

Stijl Indien hij reacties opwekt wanneer hij voorbij rijdt, kan men niet zeggen dat ze allen positief zijn qua schoonheid van het geheel. Wel is de daklijn geslaagd, daar hij doet denken aan de huidige coupé-berlines, maar de algemene hoogte van dit voertuig, en vooral, de meest eigenaardige voorzijde, geven absoluut geen fijnheid aan deze wagen. Van voren bekeken gelijkt deze wagen bijna op een neusaap, een kwade neusaap, want de blik van de SsangYong ziet er bedreigend uit, met zijn originele voorlichten. Maar deze extravagante stijl brengt een slechte zichtbaarheid teweeg achteraan. En met het tekort aan sensoren wordt het een moeilijke taak om zich te parkeren zonder de bumpers af te breken ! Motor/doos Indien er toch één modern element in deze SsangYong zit, is het onbetwist de motor. Met een twee liters cilinderinhoud, hij werd voorzien van alle actuele snufjes, net zoals in de injectie, de nokkenas, de zestien kleppen en de turbo. Dit alles belevert 136 pk en een koppel van 310 Nm, constant aanwezig tussen 1.600 en 2.700 rpm. De kwaliteit van de motor is jammer genoeg moeilijk te beoordelen daar de gekoppelde automatische doos (in optie, aanwezig op ons model) compleet verouderd is. Traag, aarzelend en met amper vier versnellingen, is deze doos volledig ontdaan van intelligentie daar hij onmiddellijk terugschakelt bij elke optilling van onze voet. Laat ons maar niet spreken over de terugschakeling bij het remmen, die leek op science-fiction. En wat betreft de « power » en « winter » mode, hun enige invloed ligt in het dashboard, waar een bijkomend kleurenlichtje aangaat… De SsangYong blijkt hier dus echt traag te zijn, de bijna twee ton van het voertuig en de dwaze doos belemmeren elke poging tot dynamisch rijplezier. Erger, voor het inhalen, heeft de bestuurder geen andere keuze dan op zijn hoede te zijn met de voet op de gaspedaal, wachtende dat hij eindelijk oversteekt… Ander minpunt, het tekort aan koppel onder de 2.000 rpm, wat een hele klus is voor het starten van de wagen. Kortom, het is verre van feest… Maar op zijn minst is hij geruisloos ! Zwijgzaam, maar dorstig ! Met een gemiddeld gemengd verbruik van meer dan 12 liters bij 100 km is de Actyon « dieselolic » ! Alhoewel, met een dergelijke massa en een Jurassiaans silhouet, zou het moeilijk zijn om blijk te geven van zuinigheid… Wegligging Het is hier, bij het hoofdstuk van de wegligging dat het ingewikkelder wordt... Klaarblijkelijk werd de vering er niet gelijkaardig afgesteld, elke hoek van de wagen reageert een beetje volgens zijn eigen humeur volgens de oneffenheden van de weg. Dit brengt dus rare reacties teweeg, en zelfs gevaarlijke houdingen daar de wagen nogal schommelt over kleine oneffenheden zoals op onze autsnelwegen, de omvang en de slingerwijdte zijnde moeilijk te voorzien. De gevolgen hiervan zijn het verlies van nauwkeurigheid, wat nogal vervelend is wanneer men een 44 tonner moet inhalen… De stuurinrichting verbetert hier niets mee want die is te licht om de nodige veiligheid weer te geven. Uiteindelijk, is het ESP systeem in optie, en wordt dus hevig aanbevolen… Het all-road gedrag is gelukkig beter, het koetswerk werd toch oorspronkelijk gebouwd om de minder gastvrije wegen te gaan bezoeken. Met zijn korte gamma en zijn vier drijfwielen, manueel in te schakelen (de Actyon is een acterwielaandrijver op de weg), vertoont de SsangYong zich bekwaam om zich buiten de gewone wegen te begeven, al maakt hij zich hier niet druk qua elektronische hulpmiddelen in dit domein… Om dit hoofdstuk af te sluiten, een woordje over de remmen : met genoeg kracht, en gemakkelijk te doseren, hebben ze een gering uithoudingsverhouding, wat enkele koude rillingen kan geven in kleine bergwegen ! De remmen, toegevoegd aan een niet veilige wegligging, een doos in “freewheel” en een bovenmatige grote massa, maakt van de SsangYong een te vermijden vaartuig voor een afreis naar de wintersporten ! Men zou bijna de motor bedanken dat hij zo weinig prestatievermogen heeft... Comfort Moeilijk te spreken over comfort in een voertuig met een slechte harmonieuze vering. Zijn buitenmatige zachtheid, bovenop een bestrafte doeltreffendheid op de weg, benadeelt ook het comfort van de passagiers. Maar deze genieten daarentegen van een goede leefbaarheid binnenin. De bestuurder, hij, zit er niet goed bij door een tekort aan zetelregelingen. Het stuur is eveneens niet regelbaar in de diepte. Indien de opbergruimtes talrijk zijn, is de kwaliteit van de plastieken nogal middelmatig. Uiteindelijk, biedt de koffer een belachelijke capaciteit, 285 liters, net zoals in een Ford Fiesta ! Voor een voertuig van 4,45 meters is dit nogal ontgoochelend. En bovenop een piepkleine koffer, is hij eveneens moeilijk toegankelijk door een te hoge laadvloer. Troost u : met de neergeklapte achterbank vergroot het volume naar 1.425 liters. Uitrusting Beschikbaar in drie verschillende versies, onderscheidt de Actyon zich ook niet door een overvloedige uitrusting. Welke ook de versie mag zijn, zijn boordcomputer, automatische voorlichten en ruitenwissers, electroverchroomde achteruitkijkspiegels, tweezonige airco, multifunctioneel stuur, zijdelingse airbags en snelheidsregelaar simpelweg onbeschikbaar… En qua klachtenlijst, blijft de radio-cd een accessoire en het ESP systeem enkel standaard bezorgd op de best voorziene versie. Tarieven Verkocht aan de basisprijs van 23.995 €, plaatst de SsangYong Actyon zich niet speciaal gunstiger tegenover zijn rivalen : de Hyundai Tucson, oneindig eensgezind en voorgesteld aan 23.299 € en de Suzuki Grand Vitara, véél beter uitgerust en krachtiger aan 24.799 €. Besluit Onnodig rond de pot te draaien, de SsangYong Actyon is geen aan te raden voertuig. De fout ligt voornamelijk bij het volledige tekort aan actieve en passieve veiligheid. En aan dit ontgoochelend verslag voegt men nog een gruwelijk tekort aan rijplezier, een overdreven verbruik, een middelmatige afwerking, een geringe koffer en een beperkte uitrusting. Blijft over het uitzicht, die de liefhebbers van voorijlend exotisme zullen verheugen !
Advertentie
Advertentie
Advertentie