Pierre-Benoit Sepulchre

2 OKT 2020

Stadstol in Brussel

Het Brussels Gewest heeft het project dan toch in gang gezet.

Moeten we binnenkort betalen om op het grondgebied van het Brussels Gewest te mogen rijden? Dat is toch de bedoeling van de huidige regering, die een project op poten wil zetten met een stadstol bij de grenzen van het gewest.

Er is 5 miljoen euro uitgetrokken om vanaf volgend jaar een reeks tests uit te voeren. De plaatselijke regering zou kunnen kiezen voor een stadstol per zone. Concreet betekent dit dat een bestuurder betaalt om gedurende een bepaalde tijdsduur in een zone te mogen rijden, zonder kilometerbeperking. Londen en Milaan hebben al een dergelijk systeem ingevoerd.

Een andere optie is een tol bij de grens van het gewest, waarbij de automobilist betaalt telkens hij langs een tolpoort passeert, in om het even welke richting. Brusselaars zouden bij een dergelijk systeem een vrijstelling krijgen, iets wat niet het geval zou zijn met een zonesysteem.

Hoe veel?

Toen in 2013 voor het eerst sprake was een van stadstol werd nagedacht over een tarief van 3 tot 12 euro. Volgens studiebureau Statec is 3 euro per dag de grens waarop zo’n project winstgevend en ontradend werkt.

Voor het gewestelijke bestuur is dit een uitstekende manier om tegen de files en de vervuiling te strijden omdat pendelaars zo worden gestimuleerd om het openbaar vervoer te nemen. Het zou ook de kas van de regering spijzen, met een geschatte inkomst van 323 miljoen tot 1,12 miljard euro per jaar. De regering-Vervoort II wil het systeem tegen het eind van de legislatuur in 2024 activeren.
Advertentie
Advertentie
Advertentie