François Piette

24 OKT 2011

Stéveny en De Radiguès rijven de BTCS tittel binnen

 De algemene titel in BTCS was op zaterdag al toegekend, met name aan Philippe Stéveny en Didier de Radiguès (KIA) en dus bleef er nog één race van 90 minuten over in de Belgian Touring Car Series, waarin iedereen een laatste kans op succes had. Na een spektakelstuk van 90 minuten, waren het Stéphane Lémeret en Edouard Mondron (Renault) die hun eerste zege van het seizoen behaalden, nadat ze die zege dit seizoen al een aantal maal misliepen. Ook in de diverse klassen was de strijd hevig tot aan de meet en zo sluiten we 2011 heel knap af, om volgend seizoen, in 2012, voor andere avonturen terug te komen.

Op uitzondering van de eerste twee ronden, waar de safety car tussenkwam na een ongeval op de startgrid van de Honda van Hakim Ouassini, was deze laatste afspraak in de BTCS S1 een continue strijd, meteen een voorproef van de sprintwedstrijden die we volgend seizoen in 2012 zullen zien. Onder aanvoering van een gedreven Nico Verdonck (Jaguar) vormde zich al snel een treintje, met Iain Dockerill (KIA), Stéphane Lémeret (Renault), Vincent Radermecker (Volvo), Didier de Radiguès (KIA), Laurent Richard (Renault) en Jérôme Thiry (Renault) allen gegroepeerd in vijf seconden.

De strijd bleef duren, al werden de verschillen in het peloton stilaan wat groter, tot de safety car na tien ronden weer tussenbeide moest komen, ditmaal na een schuiver van Guy Katsers (Honda). Na de herstart, kwam er een einde aan de mooie prestatie van Nico Verdonck, op het ogenblik dat de versnellingsbak van de Jaguar de geest gaf. Stéphane Lémeret nam vervolgens de leiding over, al moest hij al snel zijn meerdere erkennen in Vincent Radermecker, na een schitterend inhaalmanoeuvre van de Volvo-rijder aan de pif-paf. De Renault lag nu dus tweede en kwam daarbij behoorlijk onder vuur van een opzittende kampioen Didier de Radiguès.
Het tweede deel van de race bleef evenveel spektakel opleveren, met nu als voornaamste actoren Edouard Mondron, Philippe Stéveny en Eric van de Poele. Dat was ook meteen de klassering na de pitstops. De jonge Renault-rijder deed het uitstekend en behield zijn eerste plek tot aan de finish: “In het begin van mijn rijbeurt zag ik de tegenstand in mijn spiegels en ronde na ronde zag ik de voorsprong groeien. Ik verzorgde mijn rijlijnen, wilde een lekke band vermijden en luisterde zeer aandachtig naar de wagen. Maar na 90 minuten viel dan het verdict, we wonnen de race, en zeker niet ik alleen, want deze zege is er één van mijn teamgenoot en het hele team van Delahaye. Pure adrenaline!”

Achter de jonge winnaar, volgden Philippe Stéveny en Eric van de Poele, terwijl Steven Kane (KIA) knap terugkwam tot de vierde plek voor Christian Kelders (Renault), die met zijn vijfde plek de titel van vicekampioen veilig stelde. Steve Vanbellingen (BMW) werd zesde en voor de zevende maal winnaar in T3, maar daar was wel een inhaalmanoeuvre in de laatste ronde op Koen Wauters (VW) voor nodig. Foglio-Cappelletti (Ginetta), Viron-Richard (Renault) en Christian Franck (SEAT) vervolledigden de top-10, met voor die laatste ook de zege en titel in de Challenge SEAT Leon. De andere titels zijn voor Guy Katsers (Honda-T2), Alexis van de Poele (Touring Cup-S2), Christophe Pampel-Tom Van Rompuy (BMW-T4) en Nathalie Maillet-Benoît De Keijser-Christophe de Fierlant (Roadster Cup-S3).

Het doek is gevallen over de Belgian Touring Car Series 2011, met verdiende kampioenen in elke klasse. De blik wendt zich nu op 2012, met nieuwe regels en opnieuw spektakel.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie