We werden de laatste weken om de oren geslagen met spyshots en gelekte informatie van de Tesla Model Y “Juniper”. Vandaag heeft Tesla eindelijk de facelift van zijn bestseller, de Model Y, officieel gelanceerd, maar voor nu enkel in China…
Prestaties en bereik
De Rear Wheel Drive en de Long Range - All Wheel Drive zijn momenteel de twee beschikbare versies. De Long Range - All Wheel Drive variant krijgt een hoger rijbereik van 719 km (CLTC cijfer, voorheen 688 km) en accelereert ook iets sneller van 0 tot 100 km/u, in 4,3 seconden.
Weinig verrassingen, maar wel grote verbeteringen
Zoals verwacht, kreeg de Model Y dezelfde behandeling als de Model 3 bij zijn facelift in 2023.
Aan de buitenkant zijn de voor- en achterbumpers wat strakker getekend en is de verlichting aangepakt. Vooraan zien we smallere koplampen die aansluiten op een lichtbalk over de hele breedte van de frunk. Achteraan is het de rode lichtbalk die het meeste opvalt. Die schijnt zijn licht niet rechtstreeks naar achteren, maar laat het langs boven over de Tesla letters op de kofferklep strijken. In zijaanzicht vallen de aanpassingen veel minder op en moet je al naar details gaan zoeken. Hij blijft in elk geval zijn wat vreemde proporties behouden.
In het interieur zien we ook hetzelfde verhaal als bij de update van de Model 3. En dat is goed nieuws, want dat betekent een vernieuwd dashboard met een nieuw stuur (belangrijk nieuws daarover volgt hieronder!), sfeerverlichting, geventileerde stoelen, meer kwalitatieve materialen, verbeterde geluidsdemping, bijgewerkte speakers voor een nog hogere audiokwaliteit, een nieuwe front-end camera, en een 8 inch touchscreen voor de personen op de achterbank.
En daar blijft het niet bij, want daarnaast zijn ook de banden, wielen en ophanging onder handen genomen. Als we hetzelfde recept krijgen als bij de Model 3, dan mogen we uitgaan van een minder harde vering en dus meer comfort en een meer responsief stuur. Alleen maar goed nieuws dus.
Zie je binnenkort een lichtblauwe model Y op de weg, dan kan je zeker zijn dat het gaat om het facelift model, want Tesla heeft een - hoognodige - nieuwe kleur “Glacier Blue” aan de optielijst toegevoegd (voorlopig exclusief voor de 2025 Model Y “Launch series”, een specifieke uitvoering voor deze lancering).
Tesla ziet het (knipper)licht
En last but not least: goed nieuws over dat stuurwiel. Tesla heeft geluisterd naar de kritiek van klanten (en journalisten) wereldwijd en heeft schijnbaar komaf gemaakt met vreselijk onhandige richtingaanwijzerknoppen op het stuurwiel. In plaats daarvan is opnieuw een “precision-engineered” hendel aan het stuur geplaatst. Naar een versnellingspook moet je niet zoeken, die bediening blijft zoals op de Model 3 op het touchscreen.
Beschikbaarheid en prijzen
Prijzen in China starten bij 263,500 yuan (omgerekend 34.867 euro) en daarmee is de facelift 5,4% duurder dan de vorige versie. De eerste leveringen in China staan gepland voor mei. Er is nog geen nieuws over de lanceringsdatum of prijzen in Europa of andere markten. Wel pakt Tesla uit met een fikse korting op huidige Model Y. Je krijgt namelijk 5.000 euro korting op de Model Y, met uitzondering van de versie met achterwielaandrijving (actie onder voorwaarden).