all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

Audi A3 Sedan 2.0 TDI: tegen de stroom

Aanbod
1/8

Audi A3 Sedan 2.0 TDI: tegen de stroom

Een kofferbak aan een compacte auto kleven, is niet altijd een geslaagde operatie. Herinner je de Peugeot 306, Renault Mégane of Mazda 3, die allemaal over het hoofd werden gezien door klanten die meer gehecht waren aan de klassieke hatchback met kofferklep. Maar wat als Audi met een sedan uitpakt?

Geschreven door François Piette

16 December 2013

Advertentie

De Audi A3 lijkt wel een matroesjka, het aantal varianten groeit zo sterk dat we ze niet meer kunnen tellen: driedeurs, Sportback, Cabriolet, S3 en (de auto van deze test) nu ook Sedan. Die laatste is ongetwijfeld de origineelste, in die zin dat Audi voor het eerst een koffer aan de A3 plakt. Een charmeoperatie vooral voor Zuid-Europa en groeilanden, maar minder van belang bij ons: Noord-Europeanen verkiezen de meer praktische vijfde deur. Audi houdt echter meer dan één troef achter de hand.   

Bijna een A4

Het toeval wil dat een A4 berline in gelijkaardig grijs zich naast onze testwagen parkeerde. Het is niet gemakkelijk om die twee uit elkaar te houden. De A3 Sedan klimt in het gamma en is bijna 15 cm langer dan de A3 Sportback. Met een lengte van 4.456 meter blijft hij wel nog op respectabele afstand van de A4, zo’n 25 cm.

Pittige stijl

Qua stijl blijft Audi zichzelf herhalen, maar we klagen niet: de A3 Sedan heeft allures. Zijn dynamische geest vindt hier zelfs een beter evenwicht dankzij de drie volumes van het koetswerk. Je ziet er eerder een stijlvolle variant in, dan een model dat de groeimarkten tevreden moet stellen. De afwerking is overigens schitterend.

Opgelet voor het hoofd

Terwijl de koffer een mooi volume haalt, is de ruimte achterin beperkt door de dalende daklijn. De benen hebben genoeg ‘ademruimte’, maar wie groter is dan 1,80 meter moet het hoofd buigen in een oncomfortabele positie. Voorin is er geen probleem en vinden we de uitstekende zitpositie van Audi, geschikt voor alle groottes.

Twee diesels

Onder de kap stelt Audi twee dieselmotoren voor: de aloude 1.6 TDI en 2.0 TDI, die respectievelijk 105 en 150 pk ontwikkelen. Voor de liefhebbers van fiscale aftrekbaarheid kan dat laatste vermogen ook verminderd worden tot 136 pk. In benzine deze Audi beschikbaar met vier vermogens, van 125 tot 300 pk voor de S3 Sedan.

De perfecte wereld?

Geen verrassing achter het stuur, daar vinden we de goede gewoontes van het huis: een nauwkeurig en doeltreffend onderstel, een redelijk tolerante schokdemping (geholpen door de banden met hoge flanken) en een bovengemiddelde geluiddemping. De A3 Sedan blijft een kwaliteitsproduct, met veel zorg gebouwd en van nature bestemd voor lange reizen. Dankzij de nauwkeurige besturing kun je er echter ook de zweep op leggen.

Onder de kap is de 2.0 TDI een opmerkelijke bondgenoot. Laat je niet misleiden door het vermogen (136 of 150 pk), in beide gevallen ontwikkelt hij hetzelfde koppel (320 Nm). Een zeer geschikte motor voor de A3: het hoge koppel maakt het mogelijk om snel te schakelen en niet meer aan de pook te moeten denken. Een iets kortere spreiding had de hernemingen wel nog een boost gegeven. Voor wie liever schakellui rijdt, staat uiteraard de S-Tronic nog in de catalogus.

Prijzen

Niet alleen het volume, ook de prijs neemt toe. Tegenover een A3 Sportback met identieke uitrusting en motor, kost de A3 Sedan 1.650 euro extra. Ander slecht nieuws is dat de uitrusting nog altijd niet overeenstemt met het prijsniveau. Ter illustratie: ons testmodel (dat nochtans niet extravagant was en zelfs niet volledig bekleed met leder) kostte meer dan 38.000 euro.

Je bespaart wel op het verbruik, met een gemeten gemiddelde van 5,6 l/100 km. Een uitstekende waarde vooral gezien het koppel van de 2.0 TDI, dat vraagt om gebruikt te worden.

Conclusie

Liefhebbers van berlines met uitstraling zullen zeker verleid worden door dit nieuwe model. De A3 Sedan oogt pittig en dynamisch, op dat vlak overtuigt hij moeiteloos. Wat als je het plaatje echter iets ruimer bekijkt? Voor 1.650 euro minder heb je ook een A3 Sportback vijfdeurs die praktischer is en meer ruimte biedt achterin, met identieke rijeigenschappen. Wie zich die vraag stelt, weet wat te kiezen.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: François Piette

Advertentie

Koop een Audi A3 of vergelijkbare auto

Audi

A3

21 700 €

2021

79 248 km

Diesel

116 pk

Automaat

121 g/km

date

Autobedrijf Lagrou BVBA - Audi

Diksmuide

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

27 500 €

2024

25 838 km

Hybride

110 pk

Automaat

116 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

Audi

A3

26 990 €

2024

22 438 km

Benzine

110 pk

Automaat

119 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Drogenbos

Drogenbos

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

23 990 €

2024

15 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

116 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Ternat

Ternat

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

17 990 €

2018

61 899 km

Benzine

116 pk

Automaat

103 g/km

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

Audi

A3

31 990 €

2024

10 250 km

Hybride

150 pk

Automaat

24 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kapellen - Audi

Kapellen (Antwerpen)

date

Car-Pass

Audi Approved :plus

Audi

A3

23 495 €

2020

41 526 km

Benzine

150 pk

Manueel

121 g/km

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Audi

A3

26 990 €

2024

15 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

119 g/km

date

D'Ieteren Mobility Center Audi Zaventem

Sint-Stevens-Woluwe

date

Car-Pass

Audi Approved :plus