Felix Bouland

4 SEP 2020

Test: Jeep Renegade en Compass 4xe, elektrisch offroaden

Jeep springt met beide voeten in het plug-inhybride avontuur met zijn nieuwe Renegade en Compass 4xe. Die gaan spaarzaam met brandstof om maar houden er nog steeds van om hun voeten vuil te maken. Een perfecte dubbele inborst?

Advertentie
Advertentie

20200904132639jeep4xe-(11).jpg

Nadat Jeep eerder moest toekijken hoe de concurrentie zich aan het plug-inhybride avontuur waagde, is het nu zelf aan de beurt met de introductie van een innovatieve technologie in zijn twee compacte SUV’s. De Renegade en Compass krijgen een 4xe-badge op hun stekkerhybride varianten, die elektriciteit gebruiken om hun dorst naar loodvrij te temperen terwijl tegelijk hun offroadcapaciteiten erop vooruit gaan.

20200904132641jeep4xe-(9).jpg

Dubbel zicht

Als basis voor zijn eerste plug-inhybride aandrijflijn koos Jeep voor de benzineviercilinder van 1,3 liter die onlangs in zijn kleine SUV’s werd geïntroduceerd. Met uitzondering van de verbrandingsmotor zijn alle andere elementen van de aandrijflijn nieuw. Om vierwielaandrijving te kunnen blijven aanbieden en toch genoeg plaats vrij te maken voor de batterij is de benzinemotor enkel met de voorwielen verbonden via een nieuwe zestrapsautomaat. De achteras wordt aangedreven door een elektromotor van 45 kW (60 pk). In totaal bieden de twee versies van dit nieuwe hybride systeem 190 of 240 pk.

20200904132633jeep-compass-s4xe(14).jpg
20200904132633jeep-compass-limited4xe(30).jpg

Verstoppertje

Het meesterstuk van dit geheel schuilt zoals gewoonlijk bij dit soort stekkerauto’s in de batterij. Die heeft een bruto opslagcapaciteit van 11,4 kWh (netto 9,1 kWh) en zit in de middentunnel en onder de achterbank. Uiteindelijk slokt alleen de omvormer onder de koffervloer een twintig liter bagageruimte op. In de Renegade krimpt die van 351 naar 330 liter, in de Compass van 438 naar 420 liter. De binnenruimte blijft verder volledig onaangeroerd.

20200904132632jeep-compass-limited4xe(2).jpg

Vlot

Hoewel de batterij vrij bescheiden is, biedt ze toch een mooi elektrisch rijbereik. De Compass geraakt het verst: 49 tot 52 kilometer (volgens WLTP). De nochtans 100 kilo lichtere Renegade houdt het met zijn stroomlijn van een baksteen bij 44 kilometer. De elektromotor en de batterij zijn identiek voor de versies met 190 of 240 pk en het bereik dus ook. Dankzij de interne lader van 7,2 kW kunnen beide Jeeps hun accu tot 80 procent opladen in 1 uur wanneer ze aan een driefasenlader worden gekoppeld. Volledig opladen vergt 1 uur 40 minuten.

20200904132636jeep4xe-(3).jpg
20200904132636jeep-renegade-th4xe(31).jpg

Genrevermenging

Op de weg toont deze nieuwe motorversie met meerdere gezichten zich soms indrukwekkend en soms frustrerend. Zoals de meeste plug-inhybrides is het begin met volle batterij oprecht plezierig omdat je de voordelen van het elektrisch rijden ervaart. Dankzij het koppel van 250 Nm van de elektromotor rijden deze kleine Jeeps vlot… tot wanneer de benzinemotor wordt gestart. Door de architectuur wordt de vooras niet elektrisch ondersteund. Het motorblok, dat is gekoppeld aan een riemaangedreven alternator-starter, geeft dus al zijn kracht via een Aisin-zestrapsautomaat aan de voorwielen door. Dat betekent met andere woorden dat geen enkele elektromotor de inschakeling van de aandrijving vooraan komt versoepelen wanneer de achteras buiten adem geraakt. In plaats van een soepele overgang krijg je dus plotsklaps een aarzelende hybride aandrijflijn, terwijl de automaat zijn hoofdfunctie lijkt te vergeten, namelijk schakelen. Kortom, het resultaat is een heuse kakofonie. Voor de rest geeft Jeep zijn kleine SUV’s drie specifieke rijmodi waarmee je kiest tussen puur elektrisch rijden, hybride rijden of het laadpeil in stand houden, in functie van je behoeften.

20200904132635jeep-compass-limited4xe(6).jpg

Schoon terreinrijden

Gelukkig voor Jeep hebben zijn kleine stekker-SUV’s andere troeven, en dan vooral hun offroadcapaciteiten. Zij zijn er trouwens de reden voor dat die nieuwe versnellingsbak met zijn vrij schizofrene karakter hier is opgedoken. Wanneer het asfalt wordt ingeruild voor modder, maakt een koppelomvormer het namelijk eenvoudiger om de grip te beheren. De nieuwe elektrische vierwielaandrijving maakt trouwens dat de hybride Renegade en Compass hun offroadprestaties zien verbeteren dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel van de elektromotor.

20200904132635jeep-renegade-th4xe(8).jpg

Elektrisch bijbetalen

Naast hun indrukwekkende offroadcapaciteiten is de bestaansreden van deze plug-inhybride versies spaarzaamheid. En van die taak kwijten ze zich aardig, want hun CO2-uitstoot (NEDC2.0) gaat van 44 tot 46 g/km voor de Renegade en van 44 tot 49 g/km voor de Compass. Het goede nieuws gaat verder bij een blik op de prijslijst. De Renegade koop je voor 37.800 euro (190 pk) of 38.800 euro (240 pk), de Compass is iets duurder met 43.300 euro (190 pk) of 43.800 euro (240 pk). Bij vergelijkbare uitrusting zijn ze allebei een 2.000 euro duurder dan de vierwielaangedreven dieselversies.

20200904132640jeep4xe-(17).jpg

Ons verdict

Met zijn eerste plug-inhybride modellen lijkt Jeep op alle vlak te winnen, zozeer gaan de prestaties van de Renegade en de Compass erop vooruit en daalt hun verbruik. Helaas vergallen hun versnellingsbak met zijn archaïsche sturing en de aarzelende hybride aandrijflijn het plezier zodra de batterij leeg geraakt…

%%pbox_11%%
Advertentie
Advertentie
Advertentie