Jean-Francois Christiaens

14 APR 2020

Test: Kia e‑Soul, de buldog van het jaar

Naast zijn bijzondere look kan de originele Kia e-Soul sinds kort ook uitpakken met zijn titel van “Auto van het Jaar” in de categorie voor stadswagens om te verleiden. Maar wat is deze buldog echt waard bij dagelijks gebruik?

Advertentie
Advertentie

20200414124722kiae-soul1.jpg

Dit model met heel uitgesproken smoelwerk van Kia kwam in 2009 op de markt met enkel traditionele verbrandingsmotoren. Gaandeweg nam hij daar stapsgewijs afstand van en vandaag is hij er (bij ons althans) enkel nog in een elektrische versie. De vorige generatie van de e-Soul was een van de zeldzame rivalen voor de Nissan Leaf en VW e-Golf en moest zich behelpen met een batterij van 30 kWh en een elektromotor van 110 pk. Die combinatie gaf hem een respectabel rijbereik en mooie prestaties voor de helft van het vorige decennium, maar volgens de huidige normen is dat wat ‘nipt’.

20200414124720kiae-soul2.jpg

Batterijkeuze

De nieuwe generatie is beter gewapend om de pauzes aan de laadpaal verder uit elkaar te laten liggen. Zijn bewapening is trouwens gekend, want de e-Soul neemt het dubbele aanbod over van zijn broer en neef Kia e-Niro en Hyundai Kona EV. Klanten die vallen voor deze elektrische buldog krijgen dus de keuze tussen een instapversie met een batterij van 39,2 kWh en een elektromotor van 136 pk (37.490 euro), of ze kunnen kiezen voor een topversie zoals onze testauto met een batterij van 64 kWh en een vermogen van 204 pk. Veel klanten zullen voor die laatste gaan omdat de meerprijs relatief beperkt is (+ 3.900 euro) in verhouding tot de extra gebruiksveelzijdigheid die je ervoor krijgt.

20200414124721kiae-soul3.jpg

452 kilometer

Volgens de relatief realistische WLTP-homologatiecyclus staat dit grootste batterijpack in voor een officieel rijbereik van 452 kilometer, tegenover 276 kilometer voor de instapversie. In de praktijk mag je zonder enig compromis rekenen op 350 kilometer. Door een paar eenvoudig principes van zuinig rijden toe te passen loopt dat gemakkelijk op tot meer dan 400 kilometer.

20200414124721kiae-soul4.jpg

Laden

De interne lader heeft een vermogen van 7,2 kW. De e-Soul heeft dus (nog?) geen recht op de lader van 11,2 kW die zijn broer e-Niro biedt. Reken daarom op een uur of tien voor een volledige oplaadbeurt aan een wallbox, in het beste geval. In de praktijk kom je echter zelden met een volledig lege batterij thuis, tenzij je elke dag 400 kilometer verslindt, natuurlijk. In dat geval is het goed om weten dat de e-Soul kan snelladen aan 100 kW. Het merk belooft dat je dan 80 procent van de batterij aanvult in 42 minuten.

Kennismaking

Zoals bij andere recente elektrische modellen heb je deze auto heel snel onder de knie: je moet gewoon de draaiknop in ‘D’ zetten, gasgeven en aan het stuur draaien. Ook het regenererend remmen heeft een automatische modus zodat de kracht ervan wordt aangepast aan het verkeer. Wie liever wat ‘actiever’ is, kan de remkracht regelen met hendels aan het stuur.

Verder zijn er verschillende rijmodi: Normal, Eco, Eco+ en Sport. Maar tenzij je echt van dit soort experimenten houdt, volstaat de stand Normal ruimschoots voor al je verplaatsingen.

20200414124721kiae-soul5.jpg

Pittig en comfortabel

Met 395 Nm die zonder verzwakking ter beschikking staan tussen 0 en 3.600 o/m en die vervolgens worden afgelost door een permanente 204 pk (3.800 tot 8.000 o/m) geeft de sterkste elektromotor deze ‘buldog’ pittige prestaties. Wanneer het nodig is kan je flitsende inhaalmaneuvers uitvoeren. Maar de e-Soul geeft duidelijk de voorkeur aan een vloeiende rijstijl boven een sportief tempo door de behoorlijk comfortabele afstemming van zijn ophanging – al is de filtering niet perfect.

20200414124722kiae-soul6.jpg

Funky sfeer

In het interieur is de afwerking verzorgd en de uitrusting genereus. Er zijn twee uitrustingsniveaus: Must en More. Dat laatste vergt 2.950 euro extra investering. Het infotainmentsysteem is helder en ergonomisch. De sfeer aan boord wordt opgevrolijkt met originele details zoals de kleurige toetsen op de deurpanelen.

20200414124724kiae-soul7.jpg

Niets beter dan een kubus

Met zijn blokkendoosvorm biedt de e-Soul een ruim interieur gezien zijn afmetingen (4,19 meter). De koffer blijft daarentegen matig en kampt bovendien met een te hoge tildrempel.

20200414124722kiae-soul8.jpg

20200414124723kiae-soul9.jpg

Ons verdict

Met de e-Soul koop je een elektrische auto met een charismatische look en overtuigende prestaties. Zijn broer e-Niro biedt weliswaar een grotere koffer omdat hij nu eenmaal in zijn geheel langer is, terwijl hij bovendien een meer vermogende interne lader heeft. Maar hij is ook wat duurder dan de e-Soul… en duidelijk minder stijlvol.

20200414124723kiae-soul10.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie