Vroom

27 JUL 2021

Test: Polestar 2 Standard Range, hoe doet de ‘basisversie’ het?

De Zweeds-elektrische berline krijgt een instapversie met één enkele motor, een kleinere batterij en… een lager prijskaartje. Eens zien hoe hij zich uit de slag trekt.

Advertentie
Advertentie

20210727131723polestar2(1).jpg

Het in 2017 opgerichte Polestar is eigendom van Volvo en van diens moederhuis Geely. De elektrische berline 2, een rivaal voor de Tesla Model 3, kwam eerst op de markt in de versie Long Range Dual Motor (twee motoren, 408 pk, 660 Nm, batterij van 78 kWh, WLTP-rijbereik van tot 480 kilometer, 53.900 euro). Het gamma telt sinds vandaag echter ook nog twee andere varianten: de Long Range Single Motor (1 motor, 231 pk, 330 Nm, batterij van 78 kWh, officieel rijbereik van 540 kilometer, 49.900 euro) en de Standard Range Single Motor (1 motor, 224 pk, 330 Nm, batterij van 64 kWh, officieel rijbereik van 440 kilometer, 45.900 euro). En in de loop van 2022 lanceert Polestar ook nog de elektrische SUV 3.

20210727131723polestar2(3).jpg

Puur en hip interieur

In het interieur is geen verschil te zien tussen de basisversie en zijn duurdere broers. Deze in China gebouwde berline heeft een Scandinavische inborst en de binneninrichting doet denken aan die van Volvo, met een stijlvol en puur interieur.

20210727131727polestar2(10).jpg

Ondanks een aantal minder mooie kunststoffen is de afwerking beter dan bij Tesla. In het midden van het interieur prijkt een tablet van 11,6 duim. Dat bedient een multimediasysteem van de jongste generatie met het besturingssysteem Android Automotive. Dat staat in voor navigatie via Google Maps en maakt het mogelijk om apps rechtstreeks op het scherm te downloaden. En de assistent van Google reageert intuïtief op vragen van de passagiers.

20210727131728polestar2(5).jpg

De stoelen gemaakt op basis van gerecycleerde visnetten zijn in het algemeen comfortabel. Achterin is de beenruimte genereus, maar de middelste zitplaats is er krap en te hard en wordt bovendien nog ingeperkt door de forse middentunnel. De koffer is eenvoudig toegankelijk dankzij de vijfde deur. En de achterbank kan worden neergeklapt. Voorin is ook een klein koffertje vrijgemaakt om er de laadkabels op te bergen.

20210727131727polestar2(9).jpg

Op de weg

Met 224 pk schiet hij niet als een speer uit de startblokken, maar de prestaties blijven interessant, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden en pittige hernemingen dankzij het continu beschikbare koppel van 330 Nm. De topsnelheid is daarentegen begrensd op 160 km/u. Hoewel hij enkel de voorwielen aandrijft vertoont de Polestar een goede trekkracht. En ondanks een gewicht van 1.940 kilo is de wegligging efficiënt: de voortrein is snedig en wordt geleid door een precieze besturing, het chassis is evenwichtig en rolneigingen worden goed onderdrukt.

20210727131725polestar2(6).jpg

En daarbij heeft het comfort niet te lijden. Je verveelt je met andere woorden geen seconde aan het stuur van deze ‘basis’-Polestar.

Rijbereik en oplaadtijd?

Tijdens onze test, bij een temperatuur van 25°C over een gemengd parcours van stad, voorstad en snelweg, gaf de boordcomputer een gemiddeld verbruik aan van 17,7 kWh/100 km. Dat komt overeen met een rijbereik van zo’n 345 kilometer (maar het zal veel minder zijn in de winter…). Een traject door de stad en de voorstad aan een rustig tempo bracht het verbruik naar 15,8 kWh/100 km, wat dus goed is voor een bereik van ongeveer 385 kilometer.

20210727131724polestar2(4).jpg

Een volledige oplaadbeurt aan een klassiek stopcontact duur een uur of 30. Aan een laadpaal van 11 kW is dat 7 uur en aan een (heel dure…) gelijkstroom-snellader van het Ionity-netwerk 35 minuten. Bij zo’n snellader kan de batterij een maximaal laadvermogen aan van 116 kW.

20210727131725polestar2(7).jpg

Prijs en uitrusting

Voor 45.900 euro biedt deze instapversie van het gamma zaken als stoelverwarming, automatische airco, Apple CarPlay en Android Auto, 4 USB-C-stekkers, twee laadkabels (een voor het stopcontact en een voor een laadpaal), een achteruitrijcamera en lichtmetalen velgen van 19 duim. Het pack Performance van de Dual Motor-versie is hier niet verkrijgbaar, maar de klant kan wel nog een pack Plus bijbestellen voor 4.500 euro, dat bestaat uit een panoramisch dak, een audiosysteem van Harman Kardon, een verwarmd stuurwiel, stoelverwarming achterin, volledig elektrisch verstelbare voorstoelen en een nieuwe warmtepomp die bij zeer koud weer tot 10 procent meer rijbereik zou moeten opleveren.

20210727131727polestar2(11).jpg

Verder is er nog het pack Pilot van 3.500 euro (actieve snelheidsregelaar met volgen van de wegbelijning, 360-gradencamera en dodehoekdetectie), naast een paar afzonderlijke opties: metaalglanslak (999,5 euro), 20-duimse velgen (999,5 euro), een inklapbare trekhaak (1.100 euro) en een stoelbekleding in Nappaleder (4.500 euro).

Je kan de auto bestellen via het internet of in een van de vier Polestar Spaces in Brussel, Luik, Antwerpen of Gent. Kortingen geeft Polestar niet, maar er is wel een systeem om je vorige wagen over te nemen.

20210727131724polestar2(2).jpg

Ons verdict

Deze instapversie houdt veel steek. Ze is 4.000 euro minder duur dan de goedkoopste Tesla Model 3, die hetzelfde officiële rijbereik haalt. En voor dezelfde prijs als de Tesla tik je de Polestar 2 Long Range Single Motor op de kop, die 100 kilometer verder geraakt. De Amerikaanse berline behoudt echter zijn voorsprong door zijn prestaties prestaties (325 pk, 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden) en het zeer uitgebreide en betaalbare Supercharger-snellaadnetwerk.

20210727131726polestar2(8).jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie