of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Seat Leon Cupra: beter dan een Golf GTI?

Aanbod
1/8

Seat Leon Cupra: beter dan een Golf GTI?

Met de Leon Cupra steekt Seat een mes in de rug van zijn meester, Volkswagen. De Golf GTI kan, op papier althans, niet op tegen de Spaanse furie met 280 paarden. Hoe zit dat achter het stuur?

Geschreven door François Piette

17 Mei 2024

Advertentie

Wapenwedloop

Een bom slaat in bij de referenties: bij Renault levert de Mégane RS in het beste geval 275 pk, de Ford Focus ST haalt niet meer dan 250 paarden en zoals gezegd komt de ‘heilige’ Golf GTI niet verder dan 230 pk. Alleen de Opel Astra OPC met 280 pk kan deze nieuwkomer recht in de ogen kijken met een gelijk vermogen. De Golf R met 300 pk? Met zijn vierwielaandrijving en hogere prijs speelt die in een andere categorie.

Twee versies

Net als de Golf GTI bestaat de Cupra in twee varianten met een verschillend vermogen maar dezelfde tweeliter turbobenzine (265 of 280 pk). In beide gevallen heeft de Cupra een adaptief onderstel dat de rijstijl om -omstandigheden volgt, een zelfsper, een geleidelijke stuurbekrachtiging en verschillende rijmodi.

Discreet?

We hadden iets meer fantasie verwacht van het Spaanse merk. Is het zijn turbulente kantje verloren sinds Volkswagen de controle uitoefent? De stijl aan de buitenkant blijft sober: twee rechthoekige uitlaten, aangepaste bumpers, specifieke velgen, enkele kleine logo’s en dat is het ongeveer. Geen revolución.

Iets te weinig

In het interieur worden we verrast door de donkerheid: zwart van boven tot onder en alleen enkele lederen inzetstukken en een logo verwijzen naar de prestaties van dit beest. Jammer … Als je de motor start blijft het gevoel van ingehouden sensatie: de viercilinder ontwaakt stil.

Rustige gezinswagen

Met de optionele DSG-automaat is het gemakkelijk rijden. De stille motor, de lichte besturing, de tolerante schokdemping: alles doet ons geloven dat we achter het stuur van een compacte, goed opgevoede gezinswagen zitten. De passagiers hebben wellicht niets in de gaten van het vurige karakter …

Geronimo 

Tijd om het beest wakker te maken: sportmodus ingeschakeld, zetel in de juiste stand, blik vooruit en pedaal ingeduwd. Dan komt de duivel uit het doosje. De zelfsper heeft even moeite maar zodra de grip gevonden is, krijg je een stevige duw in de rug. In tegenstelling tot in de Mégane Trophy bijvoorbeeld lijkt de zelfsper vrij discreet te werken.

De grip baart misschien wat zorgen, maar het weggedrag is boven alle kritiek verheven. De Cupra rijdt sereen door de bochten en heeft niet liever dan dat je nog sneller gaat, terwijl de remmen krachtig reageren op elke oproep. Hobbelige wegen worden indrukwekkend goed beheerst. Wat een chassis!

Enkele gebreken

De remmen zijn krachtig maar hun uithouding bij intensief gebruik is beperkt. Maar ernstig is het niet. De onverstoorbare stabiliteit van het chassis zorgt helaas ook voor een onbeweeglijke achterkant. Neen, een Leon Cupra laat niet zoveel fantasietjes toe als een Focus ST. Nog een laatste gebrek: het geluid. Het is zeer discreet binnenin en is nors en duidelijk hoorbaar wanneer je de sportmodus selecteert. Maar het klinkt allemaal kunstmatig.

Prijs

VW biedt de Golf GTI aan vanaf 31.330 euro (220 pk). Seat schuift de Leon Cupra met 265 pk naar voren voor 31.520 euro. Die extra paarden kosten dus niet veel. De versie met 280 pk kost 1.300 euro meer. Tegenover de concurrentie is de Leon Cupra wel niet echt goedkoop.

Het verbruik stabiliseert rond 9,2 l/100 km. Dat ligt binnen het gemiddelde van de concurrenten, maar is ook meer dan de Golf GTI. Je kunt niet alles hebben …

Conclusie

Dat heet dan stokken in de wielen steken. De VW Golf GTI heeft aan zijn Spaanse neef een stevige concurrent met veel talenten. Voor enkele euro’s extra biedt de Leon Cupra aanzienlijk betere prestaties, terwijl hij dezelfde stevigheid en veelzijdigheid biedt als de compacte Duitser. Misschien zit daar wel een minpunt: de ernst heeft het gehaald van de fantasie.

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Newspress

Advertentie

Koop een Seat Leon of vergelijkbare auto

Seat

Leon

16 499 €

Prijs Prijs

2019

90 216 km

Benzine

150 pk

Automaat

147 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Seat

Leon

21 099 €

Prijs Prijs

2023

20 705 km

Benzine

131 pk

Manueel

131 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Seat

Leon e-Hybrid

19 499 €

2020

68 305 km

Hybride

204 pk

Automaat

34 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Seat

Leon

18 495 €

Prijs Prijs

2023

44 830 km

Benzine

90 pk

Manueel

Tweedehands

date

Dex

Hooglede

date

Car-Pass

Seat

Leon

23 490 €

2024

14 598 km

Benzine

115 pk

Manueel

129 g/km

date

Van Mossel Lokeren - Volkswagen & Commercial Vehicles

Lokeren

date

Car-Pass

My Way

CUPRA

Leon

33 490 €

Prijs Prijs

2024

10 000 km

Benzine

150 pk

Automaat

113 g/km

date

Steveny Genappe - Seat

Baisy-Thy

date

Car-Pass

My Way

CUPRA

Leon

28 490 €

Prijs Prijs

2024

11 900 km

Benzine

150 pk

Automaat

125 g/km

date

Delbar Mouscron - Volkswagen & Commercial Vehicles

Mouscron

date

Car-Pass

My Way

Seat

Leon

14 990 €

Prijs Prijs

2020

87 975 km

Benzine

115 pk

Manueel

105 g/km

date

A&M Rekem - Volkswagen & Commercial Vehicles

Rekem

date

Car-Pass

My Way