Gelanceerd in 2022, blijft de Toyota Aygo X een van de laatste vertegenwoordigers van het A-segment, dat van de stadswagens. Hij is dit jaar in zijn eentje nog goed voor 42% van de Belgische verkopen in dit segment. Toch gooit Toyota het motorengamma om en vervangt het de benzinemotor door een full hybrid-aandrijflijn die wordt gedeeld met de grotere Yaris. Waarom nu? Omdat de vraag naar hybride wagens nooit zo groot is geweest. En omdat het een echte uitdaging was voor de Toyota-ingenieurs om deze aandrijving onder de motorkap van de kleine Aygo X in te bouwen.
Design - Toyota Aygo X
De nieuwe Toyota Aygo X onderscheidt zich duidelijk van de vorige versie dankzij een volledig nieuw front. Met een volwassener design en een zwarte driedimensionale grille in dubbel trapeziumvormig motief, herkenbaar voor Toyota. De zwarte wielkasten omringen velgen van 17 of 18 inch, terwijl de verlichting voorzien is van LED-lampen voor- en achteraan in de hogere uitrustingsniveaus. Ook het kleurenaanbod is vernieuwd. En vanaf het tweede afwerkingsniveau is er een tweekleurig koetswerk met contrasterend zwart dak, wat de nieuwe Aygo X een moderne uitstraling geeft.
Aygo X GR Sport
Naast deze veranderingen aan de Aygo X, is er nu ook een volledig nieuw topmodel: de GR Sport. Die valt op door zijn specifieke logo’s, de unieke zwarte motorkap in contrast met de Mustard-lakkleur, exclusieve velgen en enkele technische aanpassingen waar we later op terugkomen.
Langere overhang
Het nieuwe design ging ook gepaard met een lichte toename in de afmetingen: de vooroverhang werd met 76 mm verlengd om plaats te maken voor het grotere hybridesysteem. De lengte van de nieuwe Toyota Aygo X komt daarmee op 3.776 mm. Nog steeds bijzonder compact en handig in de stad.



Gebruiksgemak - Toyota Aygo X
Nieuw modern infotainmentsysteem
In het interieur vinden we uitsluitend harde kunststoffen. Niet bepaald premium, maar volledig normaal voor het A-segment. De afwerking oogt degelijk en goed in elkaar gezet. Qua infotainment biedt Toyota nu een moderne interface aan die draadloos compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, via een scherm van 9 of 10,5 inch. De bediening van de airco verloopt via een apart bedieningspaneel, en er is ook een draadloze oplader. Binnenin de GR Sport vinden we bovendien sportievere stoelen met een specifieke vormgeving en bekleding.
Ruimte en koffervolume Aygo X Hybrid
Achterin stelt de Aygo X helaas teleur: volwassenen kunnen er nauwelijks comfortabel zitten. Ook de kofferruimte blijft zeer beperkt: 231 liter. Al is dat niet verrassend voor een auto in dit segment. De langere vooroverhang die nodig was voor het hybrideblok heeft uiteraard geen invloed op de binnenruimte achterin of de koffer.



Rijervaring - Toyota Aygo X
Van 1 naar 1,5 liter
Waar de vorige Toyota Aygo X nog een klassieke 1.0-benzinemotor met 72 pk had, beschikt deze nieuwe versie over een hybride aandrijflijn met 116 pk en 141 Nm koppel. Een grote stap vooruit, en een technische uitdaging voor Toyota Motor Europe, dat gevestigd is in België. De elektrische componenten, waaronder de batterij, werden onder de achterbank geplaatst zodat alles in het bestaande chassis paste. Voor de nieuwe 1.5-benzinemotor moest zelfs het front worden aangepast, vandaar de verlenging.
Nu ook aangenaam op de snelweg
Het goede nieuws is dat de vermogenswinst van 44 pk de Aygo X helemaal transformeert. Hij was oorspronkelijk voor de stad ontwikkeld, maar voelt zich nu ook thuis op landwegen en zelfs op de snelweg, met prestaties die doen denken aan een segment hoger. Zowel bij acceleraties als hernemingen biedt de hybride aandrijving vlot voldoende kracht, al is er af en toe wat vertraging merkbaar. De geluidsisolatie is opmerkelijk goed voor een kleine stadswagen. Zelfs op hoge snelheid zijn windgeruis en motorgeluid goed onder controle, en het gekende “koffiemolen”-geluid van Toyota-hybrides blijft hier binnen de perken.
Recordverbruik
Maar waar de Toyota Aygo X écht in uitblinkt, is zijn verbruik. Met CO2-uitstoot van 85 g/km en een officieel gemiddelde van 3,7 l/100 km, zet hij al een record neer voor een niet-oplaadbare hybride. Maar vooral: deze cijfers zijn ook in de praktijk haalbaar. Tijdens een rit door het heuvelachtige Toscane, met een rustige rijstijl, klokten we zelfs af op 3,3 l/100 km! In de stad rijdt de Aygo X bovendien vaak volledig elektrisch en stil, wat het verbruik verder ten goede komt.
Wendbaar
Hij is dus de koning van de stad dankzij zijn compacte afmetingen en kleine draaicirkel, maar de Aygo X toont zich ook verrassend dynamisch. Dat was al het geval dankzij het Yaris-platform, maar de ophanging, remmen en stuurinrichting werden hier nog verbeterd. De GR Sport bovenaan het gamma gaat nog een stap verder met specifieke dempers en een herwerkte besturing, die zorgen voor nog meer wendbaarheid en betere controle over de koetswerkbewegingen. Het stuurgevoel is preciezer zonder dat het comfort er al te hard op achteruitgaat.



Budget - Toyota Aygo X
Prijs Toyota Aygo X Hybrid in België
De overstap van een eenvoudige 1.0-benzinemotor met 72 pk naar een hybride systeem met een benzinemotor en elektromotor met samen 116 pk laat zich natuurlijk voelen in de prijs. Toen hij in 2022 werd gelanceerd met een manuele versnellingsbak, begon de Aygo X net onder 16.000 euro. Recent was dat nog 18.900 euro. Maar de nieuwe hybrideversie start nu aan 22.710 euro voor de basisversie Play. De Pulse-uitvoering met sportievere look en extra uitrusting vraagt 2.590 euro extra. De nieuwe GR Sport spant tenslotte de kroon met een basisprijs van 29.510 euro. Een stevig bedrag voor een stadsauto! Dat doet eerder denken aan compacte hybrides uit het segment erboven, die ruimer zijn zonder noodzakelijk duurder te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Renault Clio, waarvan de full hybrid E-Tech met 160 pk in België start vanaf 23.550 euro.
Verdict - Toyota Aygo X
Met zijn nieuwe hybride aandrijving maakt de kleine Toyota Aygo X een serieuze sprong voorwaarts op vlak van veelzijdigheid. Hij is vlot, verrassend zuinig en modern qua uitstraling en technologie. Toch komt deze versie met een stevig prijskaartje, zeker in vergelijking met de vorige benzineversie, en flirt hij met de tarieven van een segment hoger en groter. Al blijft de Yaris, zijn grote broer, wel nog altijd zo’n 5.000 euro duurder in de prijslijst van de Japanse constructeur.













