Robin Van den Bogaert

15 NOV 2011

Toyota FCV‑R: waterstof als alternatief

Als het van Toyota afhangt, rijden we in de toekomst niet alleen met hybrides en elektrische wagens met batterijen maar ook met waterstofauto's. Het studiemodel FCV-R is de voorbode van de eerste Toyota op waterstof.

Honda heeft met de FCX Clarity vandaag al een testwagen in huis die helemaal op waterstof rijdt. "Dat kunnen wij ook", moeten de ingenieurs van Toyota gedacht hebben. Op het salon van Tokio presenteren ze de FCV-R, wat staat voor Fuel Cell Vehicle – Reality & Revolution. Revolutionaire techniek die over enkele jaren al realiteit wordt, want Toyota belooft een waterstofauto te commercialiseren in 2015.

700 km actieradius

Op papier heeft de FCV-R genoeg troeven om te overtuigen. De sedan is 4,75 meter lang en biedt plaats aan vier personen en bagage. Onder de passagiersruimte ligt een brandstofcel die energie opwekt voor elektromotoren. Het grote voordeel van deze techniek is dat er geen plaatselijke uitstoot is, er komt alleen waterdamp uit de uitlaat. Door de waterstoftank onder hoge druk kan de FCV-R ongeveer 700 kilometer rijden. En het design? Dat kun je zelf beoordelen op deze eerste foto's.

Advertentie
Advertentie
Advertentie