of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

Citroën C3 HDi vs Renault Clio dCi: het tricolore duel

Aanbod
1/16

Citroën C3 HDi vs Renault Clio dCi: het tricolore duel

Als de Fransen één specialiteit hebben, dan is het wel veelzijdige stadswagens. Logisch dus, dat we de gloednieuwe Citroën C3 laten uitkomen tegen de Renault Clio, die onlangs ook een update kreeg. Welke van de twee overtuigt het meest?

Geschreven door François Piette

19 Mei 2024

Advertentie

Citroën lijkt zich plots te herinneren dat het succes van zijn historische modellen vaak gebaseerd was op de originaliteit ervan. Bij deze nieuwe C3 leverden de Fransen dus geen half werk: zijdelingse “airbumps”, koplampen in verschillende lagen, contrasterend dak,… In het interieur gaat het op dezelfde manier voort, met zelfs als wereldpremière een dashcam die je trajecten kan filmen of een ongeval kan vastleggen.

Daarmee vergeleken lijkt de Clio braver. Hoewel: in 2012 verraste deze Clio met zijn conceptcar-uiterlijk. Vandaag valt hij misschien minder op, maar hij ziet er nog steeds agressief uit. Vooral wanneer je hem naast de Citroën parkeert.

Sfeer: punt voor Citroën

Aan boord van de C3 hebben de designers zich duidelijk laten gaan, met gekleurde inzetstukken, een rechthoekig dashboard en ventilatiemondingen die het rechthoekige thema overnemen. De Clio oogt braver maar niet minder kleurrijk, met inzetstukken die het interieur grotendeels opvrolijken. De afwerking ging er duidelijk op vooruit vergeleken met de eerste versie, ook al zijn er nog enkele plastics. Dezelfde vaststellingen voor de C3: hij is wisselend afgewerkt, maar heeft enkele chique details, zoals lederen stroken doorheen het interieur.

Interieurruimte: punt voor Renault

De Renault is 6 centimeter langer dan de Citroën (die amper 4 meter lang is), maar buigt dat voordeel niet om in meer beenruimte voor de passagiers achteraan. Daar doet de Citroën aanzienlijk beter. De Clio biedt bizar genoeg dan weer meer hoofdruimte, hoewel hij 2 centimeter lager is. Vooraan is er genoeg ruimte voor twee volwassenen.

Koffer: punt voor Renault

Het koffervolume is in beide gevallen identiek: 300 liter. Maar wanneer we van dichterbij kijken, is de Renault duidelijk in het voordeel: de laaddrempel van de C3 is niet alleen te hoog, maar de Clio heeft ook een dubbele laadvloer. Klap je de achterbank neer, dan biedt de Renault 1.146 liter, tegenover 900 liter bij de Citroën. In beide gevallen is de achterbank 40/60 neerklapbaar.

Motor/versnellingsbak: punt voor Renault

We kozen voor de krachtigste dieselversies. De 1.5 dCi van Renault is beschikbaar met 75 of 90 pk, en sinds kort ook met 110 pk in deze Clio. De Citroën heeft dan weer slechts twee vermogensversies op zijn 1.6 BlueHDi: 75 en 100 pk. Bij de krachtigste versies zijn de koppelwaardes identiek: 254 Nm voor de C3 en 260 Nm voor de Clio.

In het gebruik wordt het verschil gemaakt. Het Citroën-blok is gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, die hakerig reageert en lange schakelwegen heeft. De Renault-motor beschikt over een aangenamere zesversnellingsbak. Ondanks de extra cilinderinhoud mist de 1.6 BlueHDi koppel onder 1.500 tpm, terwijl de 1.5 dCi soepeler reageert. Maar in beide gevallen is de werkingsstilte opmerkelijk.

Qua prestaties bereikt de Citroën iets sneller 100 km/u (10,6 seconden tegenover 11,2), maar de Renault heeft een iets hogere topsnelheid (194 km/u tegenover 188 km/u). Maar die verschillen merk je natuurlijk nauwelijks onderweg. Hetzelfde aan de pomp: reken in beide gevallen op een gemiddelde tussen 5,5 en 6 l/100 km.

Comfort: punt voor Citroën

De Citroën blijft trouw aan zijn reputatie en is de comfortabelste. Zijn soepelere ophanging gaat beter om met oneffenheden dan de Renault, die droger reageert. Vooral wanneer je voor de 17-duimsvelgen kiest… Het verschil is ook merkbaar in de zetels: die van de Citroën zijn zachter dan die van zijn rivaal. De Renault toont zich dan weer wel dynamischer.

Weggedrag: punt voor Renault

De Clio reageert levendig en precies, en leeft zich uit in aaneenschakelingen van bochten, waar hij duizelingwekkende snelheden behaalt. Hij behoudt ook steeds gezonde dosissen grip. De C3 kan het tempo van zijn concurrent niet echt volgen: zijn soepelere ophanging zorgt voor meer koetswerkbeweging, en het stuur is minder precies. Wanneer je echt doorduwt, kan de achteras nogal levendig reageren op bewegingen van de ophanging. Ook de grip kan niet helemaal tippen aan die van de Renault.

Uitrusting: punt voor Citroën

In beide gevallen is de veiligheidsuitrusting up-to-date (hoewel de Clio geen rijstrookassistentie heeft). De Citroën maakt het verschil met zijn dashcam, smartphone-connectiviteit (Apple CarPlay en Android Auto) en enkele esthetische details, zoals een andere dakkleur.

Prijs: punt voor Citroën

Renault zet zijn Clio diesel in de catalogus vanaf € 16.050, tegenover € 16.895 voor de C3. Onze C3 1.6 BlueHDi 100 Shine kostte net geen € 20.000 (€ 19.995). De Clio 1.5 dCi 110 Intens kostte € 21.150. Opmerkelijk: de 90 pk-versie van de Clio blijft duurder dan de C3: € 20.150.

Besluit: gelijkspel

Wanneer we de punten optellen, komen we uit op een gelijkspel. Toch blijven er enkele verschillen: Citroën is zo slim geweest om met de C3 niet de zoveelste compacte dynamische auto te bouwen, maar om iets originelers aan te bieden dat gericht is op comfort en de sfeer aan boord. Het model komt weliswaar het meest tot zijn recht met de nieuwe 1.2 PureTech 110. De Clio is droger opgehangen maar rijdt preciezer, en richt zich vooral op rijplezier. Dat combineert hij met een intelligent gebruik van de ruimte aan boord.
François
							Piette

François Piette

Foto’s: François Piette - Wim Bervoets

Advertentie

Koop een Renault Clio of vergelijkbare auto

Renault

Clio

21 789 €

2024

10 km

Benzine

91 pk

Automaat

0 g/km

date

Bravoauto Antwerpen

Wijnegem

date

-

Renault

Clio

15 490 €

2021

28 500 km

Benzine

91 pk

Manueel

114 g/km

date

My Way Raes Damme

Damme

date

Car-Pass

My Way

Renault

Clio

19 990 €

Nieuw Nieuw

2024

4 693 km

Benzine

90 pk

Manueel

119 g/km

date

My Way Overijse

Overijse

date

Car-Pass

My Way

Renault

Clio

11 950 €

2019

44 464 km

Benzine

77 pk

Manueel

113 g/km

date

My Way MIG Motors Waarschoot

Waarschoot

date

Car-Pass

My Way

Renault

Clio

8 899 €

2019

89 927 km

Benzine

90 pk

Manueel

135 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Clio

11 995 €

2021

61 726 km

Benzine

91 pk

Manueel

111 g/km

date

DAB Groep

Dendermonde

date

Car-Pass

Renault

Clio

8 599 €

2017

74 216 km

Benzine

90 pk

Manueel

105 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

Renault

Clio

8 499 €

2016

106 838 km

Diesel

90 pk

Manueel

85 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass