Jean-Francois Christiaens

30 SEP 2020

Vergeten concept: Rover P6BS, verbluffende Porsche 911 op zijn Brits

Een centraal achterin geplaatste V8 met veel vermogen, een 2+2-architectuur en een strak design: de Britten stonden ooit op het punt de Porsche 911 te gaan beconcurreren op zijn eigen terrein.

20200930113114conceptroveralvis.jpg

We hadden het er recent nog over: in de jaren ’60 kocht Rover een 3.5-V8 van Buick. Deze geheel lichtmetalen motor was oorspronkelijk bestemd voor comfortabele berlines, maar de ingenieurs stonden te springen om aan de slag te gaan met het ongelooflijke potentieel van deze krachtbron. En zo dook al snel het idee van een sportwagen op. In alle discretie begonnen een paar gepassioneerde mensen dit raspaardje te bedenken, aangedreven door de kerngezonde V8.

20200930112953conceptroveralvis.jpg

In 1967 vlotte de studie goed. De motor was centraal achterin gemonteerd, maar aan de rechterkant, om ruimte te laten voor de transmissie. Het geheel was opmerkelijk compact. De ingenieurs waren enthousiast na de eerste testritten en gingen uit van een snelle marktintroductie, eventueel onder de merknaam Alvis, die deed dromen van briljante vooroorlogse sportwagens en comfortabele coupés uit de jaren ’50. Naar journalisten werden veelbelovende persberichten uitgestuurd en in de VS, de markt die bij uitstek verzot was op dit soort modellen, werd er zelfs al een prijskaartje op gehangen.

20200930113113conceptroveralvis.jpg

Eind de jaren ’60 kampte de Leyland-groep (het moederhuis van Rover) echter met een onbekwaam management, dat bovendien werd geconfronteerd met een krimpende economische context en, vooral, agressieve vakbonden die steeds weer gingen staken. De val was ingezet en het project werd vergeten. Rover moest zich concentreren op het recycleren van bestaande modellen. Het prototype van de P6BS bestaat echter nog en is te zien in het British Motor Museum.
Advertentie
Advertentie
Advertentie