all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/3

Vergeten concept: Volvo VCC, cross-over met 42 volt

<span>Volvo herhaalt het regelmatig: de toekomst is aan de elektrificatie. Dat is niet altijd zo geweest. Het bewijs komt uit 2003 met deze concept VCC, die werd aangedreven door een zescilinder… al had hij al wel een accu van 42 volt.</span>

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

28 November 2019

Advertentie

20191128071920volvo1.jpg

Het persbericht van destijds spreekt over straffe prestaties maar een lage milieu-impact. Een riedeltje dat we vandaag constant horen… De 2.6-zescilinder in lijn van deze VCC (voor Versatility Concept Car) onderscheidde zich met voor die tijd mooie techniek, zoals rechtstreekse benzine-injectie en drukvoeding. Zijn 250 pk hadden volgens het communiqué destijds genoeg aan 6,5 l/100 km.

20191128071920volvo2.jpg

Maar deze conceptcar wist zich vooral te onderscheiden door zijn overbrenging en door het elektrische circuit, met een gerobotiseerde manuele versnellingsbak en een circuit van 42 volt. De reactietijd van de turbo en het inhouden tijdens het schakelen (een groot gebrek van dergelijke versnellingsbakken) werden ondervangen door een kleine motor die werd gevoed door de grote batterij. De voorvader van de microhybridisering die vandaag zo sterk uitbreiding neemt…

Deze cross-over was ongeveer even groot als de S80 van toen maar beloofde een laag gewicht van 1,3 ton. Het geheim daarachter? ‘Edele’ materialen zoals aluminium en koolstofvezel.

20191128071921volvo3.jpg
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie