Jean-Francois Christiaens

31 DEC 2020

Vergeten model: Jensen 541, genegeerd maar briljant

Verzamelaars halen vandaag hun neus op voor de Jensen 541, maar toch was het een van de beste GT’s van zijn tijd.

Krachtige GT’s uit de jaren ’50 zijn vandaag even ‘glamour’ als hun prijzen vandaag buitenissig zijn. Lancia Aurelia, Aston Martin DB2, Jaguar XK120,… ze vereisen allemaal een bedrag met minstens 5 nullen. Toch is er een uitzondering: de Jensen 541. Het merk Jensen is vooral gekend om zijn Interceptor van het eind van de jaren ’60, maar de 541 waar het hier over gaat is zijn grootvader: hij werd in 1953 onthuld.

20201231115700jensen541.jpg

Buitenissig

Het minste wat je kan zeggen is dat hij zoals een echte Engelse auto tegen de stroom in ging: een koetswerk in polyester, een gescheiden chassis, een barok lijnenspel en een waaier aan vergezochte details die hem vandaag zo charmant maken.

  • Manueel in te schakelen achteruitrijlicht
  • Koplampen te bedienen met… het contact
  • De koffer ging omgekeerd open (maar werd later aangepast)
  • De opening van het radiatorrooster kon van in het interieur worden aangepast om de motor meer of minder te koelen

Dikke motor vol koppel

De 541 was atypisch tot aan zijn velgen. Maar bij het rijden trok hij zich verrassend goed uit de slag, ondanks zijn dikke 4.0-zescilindermotor die hij leende bij… de vrachtwagens van BMC. De ingenieurs van Jensen hadden hem lichtjes herwerkt zodat hij 135 pk ontwikkelde en een rauwe klank verspreidde. Doorheen de jaren kreeg de auto een tandheugelbesturing, schijfremmen en een motor die tot meer dan 150 pk was opgevoerd. In 1962 werd hij vervangen door de CV-8 met een V8 van Chrysler.

20201231115439jensen541.jpg

Wil je er een?

Een uitstekend idee. De auto straalt een zeer specifieke sfeer uit en was voor zijn tijd verbluffend dynamisch. Houd wel rekening met de volgende zaken:

  • Er zijn meerdere versies geweest (Deluxe, R, S,…). Kies liever voor een model van na 1957, toen het tandheugelstuur werd ingevoerd.
  • 718 exemplaren: je vindt hem slechts heel zelden in zoekertjes.
  • Kunststofbewerking stond toen nog niet zo ver als vandaag en vaak zit de lak vol ‘sterretjes’.
  • De motor is robuust en de kwaliteit van de stoelbekleding (leder) is zodanig goed dat veel auto’s vandaag nog steeds hun oorspronkelijke stoelen hebben.
  • De basisuitrusting was armetierig (verwarming of toerenteller als optie). Kies daarom slim…
  • De overdrive is ook een must-have, maar vermijd de optionele automatische versnellingsbak van de latere exemplaren.
  • Bijna enkel met het stuur rechts.
  • Specifieke onderdelen zijn onvindbaar en een restauratie kost een fortuin.
  • Reken op 40.000 tot 50.000 euro voor een mooi exemplaar.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Advertentie
Advertentie
Advertentie