François Piette

21 JUN 2011

Volvo wint de 12U van Spa

De weervoorspellers hadden het in de dagen voor de race over wisselend weer in de Ardennen op zaterdag en ze hebben zich niet vergist. De opeenvolging van soms hevige stortbuien en zonnige perioden, maakte de uithoudingsrace er zeker niet makkelijker op. De editie van de 12 Uur van Spa 2011 zal de annalen ingaan als de race die open bleef tot aan de finishvlag, met de grote geklopte van vorig jaar nu als grote winnaar, met name de Volvo S60 Silhouette.

Op minder dan 40 minuten van het einde bedroeg het verschil tussen de beide leiders minder dan een seconde. Vincent Radermecker (Volvo) en de achtervolgende Frédéric Bouvy (Renault) waren beide op zoek naar de zege. Fred Bouvy was echter op dat moment al over zijn maximum toegelaten rijtijd: “Maar we hadden zes ronden voorsprong op de dichtste achtervolgers en waren we buiten schot bij een eventuele bestraffing. Dus stuurden we Fred op pad om het de leiders moeilijk te maken en eventueel in de fout te jagen”, luidt de uitleg in de stand van de Renault. In de Volvo S60 had Vincent Radermecker al zijn ervaring nodig om op de verraderlijke natte piste stand te houden: “Ik had nog geen rijbeurt in het donker en op de natte piste afgewerkt en ik had drie ronden nodig om mijn ritme te vinden. Bovendien hadden we een defect licht vooraan en als de safety car voor de laatste maal de pitlane indook, zag ik eigenlijk als leider van het peloton te weinig. Ik was een prima mikpunt voor een jager...”

Naar gelang de finale vorderde, wisselde de voorsprong en slechts tijdens de laatste 15 minuten leek de Volvo zeker van de zege: “Ik nam bij het dubbelen zeker risico’s en stelde me geen vragen meer. Vergeet niet dat wij nog steeds de schaduw hadden van de finale van vorig jaar, waarin we in de voorlaatste ronde de zege aan onze neus zagen voorbij gaan. Ditmaal verliep alles wel naar wens, ondanks twee interventies van de safety car, waarbij onze kleine voorsprong telkens smolt als sneeuw voor de zon. De race was echter een schitterende ervaring en het hele team, samen met mijn teamgenoten Eric en Nico, heeft schitterend werk geleverd.”

Het verschil aan de finish bedroeg uiteindelijk 16 seconden (+ 5 strafronden voor de Mégane vanwege een rijtijd van 6u07, of 7 minuten meer dan toegelaten rijtijd voor Fred Bouvy). De regerende kampioenen doen met hun tweede plek echter geen slechte zaak in het kampioenschap, want zowel na 3 als 6 uur kwamen zij net als eerste door, voor de Volvo en ze scoren dus een hele hoop punten. De beide heren van de Mégane – zonder hun gelegenheidskompaan Geoffroy Horion te vergeten, die een schitterende terugkeer naar de BTCs maakte – mogen het vervolg van het seizoen met vertrouwen tegemoet zien.
Als derde op het podium vonden we het trio Stéveny-de Radiguès-Lefort in de KIA die eveneens een schitterende prestatie hebben afgeleverd: “Een klein incident heeft ons veel tijd gekost, met name één van de hydraulische krikjes is in het begin van de race afgebroken en dus moesten we iedere maal de krik gebruiken bij de pitstops. Uiteraard komt er dan nog eens bij dat het weer wispelturig was en dus verloren we extra tijd door de vele bandenwissels. Voeg daar nog een klein benzinelek bij en dan weet je dat dit een hard bevochten bronzen medaille is geworden.”

Drie silhouetten van drie verschillende merken op de eerste drie plaatsen: het geeft meteen aan hoe evenwichtig het plateau in BTCS wel is. Op de vierde plaats vinden we de tweede Renault, het exemplaar van Richard-Viron-Bordet, voor de Audi A4 van Maillet-Dubois-De Keijser die knap zesde algemeen werd. Twee plaatsen lager treffen we de Renault van Lémeret-Mondron-Schroyen aan, slachtoffer halverwege de race van een aanrijding met de zusterwagen van Laurent Richard, tijdens een safety car periode... De gele Renault verloor door een kleine onoplettendheid alle kansen op een topklassering.

In de uitslag rest er ons nog één van de beide Jaguar, met name het exemplaar van Franchi-Vannerum, dat na diverse problemen toch het einde haalde. De prachtige XF daarentegen, verliet de scène op een brutale manier, nadat na goed 45 minuten wedstrijd, Jérôme Thiry – op dat ogenblik leider in de race - aan Blanchimont hard in aanraking kwam met de Renault van Pieter Verpoort. De West-Vlaming moest met de helikopter naar het ziekenhuis CHU van Liège worden overgebracht. De laatste informatie aangaande zijn toestand is echter geruststellend. Pieter is bij bewustzijn en liet de organisatie weten wel veel pijn te hebben en zich niets meer van het ongeval te herinneren, maar nu al zijn revalidatie te denken.

Klassement:
1. Radermecker-van de Poele-Verdonck (Volvo S60 Silhouette), 238 ronden, 2. Bouvy-Kelders-Horion (Renault Mégane) op 16.409 (+ 5 ronden straf), 3. Stéveny-de Radiguès-Lefort (KIA Pro_Ceed) op 6 ronden, 4. Richard-Viron-Bordet (Renault Mégane) op 8 ronden, 5. Qvick-Vanbellingen-Maes (BMW M3) op 10 ronden, 1ste in klasse T3, 6. Maillet-Dubois-De Keijser (Audi A4 Silhouette) op 15 ronden, 7. Léonard-Lamy (SEAT Leon Supercopa) op 17 ronden, 1ste in T3S, 8. Lémeret-Mondron-Schroyen (Renault Mégane) op 18 ronden, 9. Van de Poele-Vandenabeele-Nelissen Grade (Touring Cup), 1ste in S2, 10. Albert-Nale-Auger-Antunes (SEAT Leon Supercopa) op 19 ronden, 11. Courrier-Wittman-Hébert-Martin (SEAT Leon Supercopa) op 20 ronden, 12. Adriaenssens-Kerckhove-Nye (SEAT Leon Supercopa), 13. Sluys-De Vocht-Van Loo (BMW 120d), 1ste in T3D, 14. Chaillet-Vannerom-De Latre-Van Bellingen (SEAT Leon Supercopa) op 22 ronden, 15. Barbary-Cambier-Denis (SEAT Leon Supercopa), 16. Lequeux-Ueberecken-Mélotte (Touring Cup) op 23 ronden, 17. De Graef-De Meijer-Van Kelst (SEAT Leon Supercopa) op 24 ronden, 18. Outzen-Holmgaard-Klosterman-Dalouiso (BMW M3)op 25 ronden, 19. Vannerum-Franchi (Jaguar X-Type Silhouette) op 30 ronden, 20. Beuler-Deblauwe-Brugmans (Renault Clio) op 31 ronden, 1ste in T2, 21. Jordens-Weyens-Ouassimi (Honda Civic) op 33 ronden, 22. Briody-Prewitt-Lassally-Euser (BMW 120d) op 37 ronden, 23. Desbruères-Desbruères-de Sordi (Renault Mégane) op 38 ronden, 24. Arbaud-Bignalet-Orgevan-Du Passage (Touring Cup) op 40 ronden, 25. Buffet-Buffet-Buffet (BMW 132i) op 43 ronden, 26. Rose-Leemhuis (Holden Commodore) op 44 ronden, 1ste in T4, 27. Gosselin-Smits-Choque (VW Scirocco) op 48 ronden, 28. Bailey-Stubber-Booker (Renault Clio) op 52 ronden, 29. Daerden-Katsers-André (Honda Civic) op 56 ronden, 30. Fievez-Gagneux-Lenisa (Gomez GC10) op 63 ronden, 31. Schmit-Jones-Schmit-Bailly (BMW M3) op 66 ronden, 32. Jeuris-Van Uytsel-Pilette (SEAT Leon Supercopa) op 70 ronden, 33. Benjamin-Dupont-Plennevaux (SEAT Leon Supercopa) op 73 ronden, 34. Kissel-Deloor-Comparot (Renault Clio) op 75 ronden, 35. Duez-Rosoux-Piron (SEAT Leon WTCC) op 94 ronden.

Snelste ronde: 2.28.729 voor Bouvy-Kelders-Horion (Renault) in ronde114.

Tussenstand in het kampioenschap (officicieus):
1. Bouvy-Kelders 101 punten, 2. Stéveny-de Radigues 92, 3. Radermecker-van de Poele 77, 4. Lémeret-Mondron 67,5; 5. Qvick-Vanbellingen 63,5; 6. Richard-Viron 60; 7. Lefort 52; 8. Wauters-Latinne 39; 9. A. van de Poele 37,5; 10. Lequeux-Ueberecken 24,5...

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ