De tweede generatie van de Stelvio werd oorspronkelijk verwacht eind 2025, maar die timing is inmiddels aangepast. Ook de Giulia, het zustermodel met een meer berlinegericht karakter, krijgt zijn opvolger later dan gepland. Alfa Romeo stelt hun lancering namelijk uit…
De opvolgers van de huidige Giulia en Stelvio zitten al sinds 2023 in de pijplijn bij Alfa Romeo, maar nog voor ze officieel zijn voorgesteld, hebben ze een koerswijziging ondergaan. In tegenstelling tot de eerdere plannen zullen ze niet uitsluitend elektrisch worden aangeboden, maar ook met benzine-hybride aandrijflijnen. Logisch, als je kijkt naar de trager dan verwachte groei van de verkoop van elektrische auto’s wereldwijd, en vooral in Europa. Alfa Romeo lijkt zijn risico’s te willen spreiden, en dus niet meteen volledig over te schakelen op elektrische aandrijving voor twee van zijn belangrijkste modellen. Gelukkig kunnen de STLA Large en Medium-platformen van Stellantis zowel elektrische als hybride aandrijflijnen aan. Alleen: Alfa Romeo weet nog niet zeker welke verbrandingsmotor het wil gebruiken…

Welke motor(en) krijgen de nieuwe Giulia en Stelvio?
In februari 2023 verklaarde Jean-Philippe Imparato al dat de elektrische versies van de nieuwe Giulia en Stelvio tot 1.000 pk sterk zouden kunnen zijn, met een rijbereik tot 700 km. Krachtige elektromotoren, accu’s van meer dan 100 kWh en een 800V-boordnet: Stellantis heeft de technologie in huis. Maar voor de hybride of benzinevarianten is de keuze minder duidelijk. Begin 2025 bevestigde Alfa Romeo-CEO Santo Ficili dat beide modellen ook met een hybride benzinemotor op de markt zullen komen, maar welke dat wordt is nog onbekend. Komt er een geëlektrificeerde versie van de huidige V6? Of maakt Alfa gebruik van de ‘Hurricane’ zes-in-lijn die ook in de Dodge Charger ligt, gebouwd op hetzelfde STLA Large-platform? Er wordt zelfs gespeculeerd over het gebruik van Maserati’s Nettuno-V6 voor de toekomstige Quadrifoglio-versies. Maar wat met de minder krachtige varianten, krijgen ook die een hybride of elektrische aandrijving? Dat blijft voorlopig onduidelijk.

Giulia en Stelvio blijven zeker in productie tot 2027, ook als Quadrifoglio!
In deze onzekere overgangsperiode zullen de huidige Giulia en Stelvio minstens tot 2027 in productie blijven, in de Italiaanse fabriek vlak bij Cassino. Opmerkelijk detail: de Quadrifoglio-uitvoeringen van beide modellen, die eerder dit jaar uit de catalogus werden gehaald, zullen opnieuw in productie worden genomen vanaf april 2026. De opvolgers van de Giulia en Stelvio, die dus zowel hybride als volledig elektrisch zullen worden aangeboden, worden pas ten vroegste in 2027 verwacht.