Een
alliantie van Europese vrachtwagenbouwers heeft samen met Europa beslist om
geen trucks met verbrandingsmotoren meer te bouwen na 2040. Bij de groep zitten
grote namen als Daimler, Scania, Man, Volvo, Daf, Iveco en Ford. Ze zullen na
2040 enkel nog trucks verkopen met een elektrische aandrijving en een batterij
of een brandstofcel (waterstof).
Door samen met Europa de weg vooruit te kiezen, staan de constructeurs in een sterkere positie om tegelijk ondersteuning van de EU los te weken, zoals hulp bij de uitrol van geschikte laad- en tanknetwerken en budget voor de ontwikkeling.
De EU wil zelf graag dat alle voertuigen tegen 2050 ‘koolstofneutraal’ rijden. Dat verklaart waarom de sector voor 2040 als streefdatum kiest: dan hebben de laatste kopers van dieseltrucks nog 10 jaar om hun vrachtwagens af te schrijven.
Door samen met Europa de weg vooruit te kiezen, staan de constructeurs in een sterkere positie om tegelijk ondersteuning van de EU los te weken, zoals hulp bij de uitrol van geschikte laad- en tanknetwerken en budget voor de ontwikkeling.
De EU wil zelf graag dat alle voertuigen tegen 2050 ‘koolstofneutraal’ rijden. Dat verklaart waarom de sector voor 2040 als streefdatum kiest: dan hebben de laatste kopers van dieseltrucks nog 10 jaar om hun vrachtwagens af te schrijven.