François Piette

3 DEC 2009

VW Up! Lite‑ concept: voorproefje van de toekomst

De auto is op een punt gekomen waar de technologische veranderingen erg radicaal zijn. Gedreven door een ecologisch besef, bouwen de constructeurs steeds zuinigere voertuigen.. Volledig elektrisch, waterstofaangedreven, hybride , … Eelke constructeur heeft wel een oplossing. Toch is iedereen er van overtuigd dat één dé juiste oplossing niet bestaat. Het uiteindelijke compromis zal dus beïnvloedt worden door het gebruik van de auto. Het salon van Los Angeles staat bekend als lanceerplatform voor grote en veel verbruikendebrandstofvretende SUV’s (Sports Utility Vehicle). Volkswagen trok dan ook dadelijk meteen de aandacht met zijn studie van een kleine en erg spaarzame zuinige stadsauto.

Fictie

Volkswagen is van plan om eind 2011 een kleine stadsauto te presenterenvoor te stellen. De studie zit propvol boordevol spitstechnologie, maar heeft ook een duidelijk commercieel doel voor ogen. Volkswagen toont immers aan dat je zelfs zonder overdreven dure toptechnologie een erg goed resultaat kan neerzetten. De cijfers spreken voor zich: 2,44 l/100 km en een CO2-uitstoot van 65 g/km. Dat maakt hem meteen de zuinigste vierzitter ter wereld.

Techniek

Om deze resultaten te behalen, ging Volkswagen geen moeilijkheid uitdaging uit de weg. De 0,8-liter tweecilinder TDI-motor levert 51 pk. Aan deze motor wordt een elektrische motor van 10 kW gekoppeld. Bij Met volgeladen opgeladen batterijen kunnen kan er gedurende korte tijd 65 pk vrij komen. Bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre. Aan de mechaniek wordt een hoogrendement DSG (Direct Schalt Ggetriebe) met 7 verhoudingen gekoppeld. Uiteraard is een stop&start-systeem standaard voorzien. Het slechts 695 kg zware concept heeft een luchtindringingcoëfficiënt van 0,237.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie