François Piette

13 OKT 2010

Xenatec Coupé: Maybach als coupé

Enkele jaren geleden maakte Maybach het publiek enthousiast met een prototype van een coupé, deExelero. Een schitterend project, dat zelfs enkele records brak, maar helaas in de vergeethoek verdween.

Vijf jaar later diept Maybach het idee van een coupé weer op met de hulp van Xenatec, een Duitse groep die in de automobielwereld niet aan zijn eerste exploot toe is.

Op maat

Het ontwerp ziet er vrij elegant, maar niet echt origineel uit. De familieband met Maybach is overduidelijk, maar jammer genoeg staat het design veraf van het Exelero-concept. Het interieur wordt volledig ingericht volgens de smaak van de klant. Alles is mogelijk. Goedkoop is het niet, maar als de portefeuille en de creativiteit op één lijn zitten, kan het resultaat zowel smaakvol, rijkelijk als knotsgek zijn. Dit nog: de coupé is niet kleiner dan de berline: hij is liefst 5,73 m lang.

Onder de kap

Niets nieuws onder de zon. Onder de motorkap vinden we de vertrouwde 6-liter V12 met dubbele turbo van 620 pk en 1.000 Nm. Toegegeven, met nog meer vermogen zouden de prestaties niet spectaculair verbeteren. Zo bedraagt de (elektronisch beperkte) topsnelheid 275 km/u. En het verbruik? Gemiddeld 16,4 l/100 km. Gelukkig is de brandstoftank 110 liter groot, wat toch een behoorlijke autonomie garandeert. Het onderstel is dat van de Maybach 57 S met verbrede sporen.

Nog een laatste detail, de prijs: 675.000 euro zonder belastingen.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie