Pierre-Benoit Sepulchre

7 SEP 2020

Zijn SUV’s gevaarlijker dan andere wagens?

Verzekeraar Axa heeft zich over die vraag gebogen.

SUV’s kennen nu al een paar jaar een immens succes op de meeste Europese markten. Volgens de jongste statistieken van JATO Dynamics waren ze in 2019 goed voor zowat 42 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in de Europese Unie.

Die trend is ook te zien in Zwitserland, waar volgens verzekeraar Axa Suisse één verzekerde auto op vijf een SUV is. Op tien jaar tijd is het aandeel van dit type voertuigen in de portefeuille van het bedrijf zelfs verdubbeld.

Ongevalmagneten

Gezien het succes van die modellen heeft Axa beslist een enquête te organiseren bij 1.000 Zwitserse burgers. SUV-rijders voeren het formaat, de hogere zitpositie, de allewegeneigenschappen, het comfort en de veiligheid aan als belangrijkste argumenten voor de aankoop van zo’n model. Zowat 90 procent van de bestuurders van een SUV zou opnieuw voor een auto van dit type kiezen.

SUV-bezitters zijn niet alleen overtuigd van de voordelen van hun wagen, maar bulken ook van het vertrouwen in hun eigen vaardigheden als bestuurders. Zo’n 90 procent van de ondervraagde SUV-rijders vindt zichzelf een veilige weggebruiker. Maar de overige bestuurders hebben een heel andere indruk over de veiligheid van SUV’s: “Bijna 50 procent van de mensen die geen SUV hebben vinden dat deze modellen een gevaar vormen voor de andere weggebruikers. Een derde van hen voelt zich onveilig wanneer ze door een SUV worden gevolgd,” verklaart Bettina Zahnd, Verantwoordelijke Ongevallenonderzoek en Preventie bij Axa Suisse, op basis van de studie.

Die indruk wordt trouwens bevestigd door de ongevallenstatistieken van de verzekeraar: “Het aantal ongevallen met burgerlijke aansprakelijkheid veroorzaakt door SUV’s lag in 2019 bijna 10 procent hoger dan de ongevallen veroorzaakt door andere personenwagens,” verduidelijkt Bettina Zahnd. Voor de dikke SUV’s is het verschil nog groter: in 2019 veroorzaakten zij liefst 27 procent meer ongevallen met burgerlijke aansprakelijkheid dan andere modellen. “Hoe groter en zwaarder een SUV is, des te meer raakt hij bij ongevallen betrokken,” vervolgt de onderzoekster op basis van de schadecijfers bij Axa.

Hetzelfde geldt voor letselongevallen: hoe zwaarder een SUV is, des te meer neemt het aantal slachtoffers toe. De cijfers moeten goed worden bekeken: “In de categorie van bestuurders tussen de 40 en de 80, de grootste doelgroep voor SUV’s, stellen we vast dat grote SUV’s meer ongevallen veroorzaken met lichaamsschade, maar bij de leeftijdsgroep van 18 tot 39 jaar is dat niet het geval. Statistisch gezien veroorzaken jonge bestuurders duidelijk meer ongevallen, maar ze besturen slechts zelden een SUV,” zo verduidelijkt de Zwitserse onderzoekster.

De studie keek ook naar het soort verwondingen dat SUV’s veroorzaken bij zwakke weggebruikers en voetgangers. Ook daar is de conclusie onverbiddelijk: de bestuurders van de grote en dikke SUV’s komen er ongeschonden uit, maar de zwakkere weggebruikers kunnen zware verwondingen oplopen, zeker wanneer ze zelf geen enkele bescherming dragen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie