5 geheimen van de Renault Dauphine, de legende die een andere legende opvolgde

De opvolger van de Renault 4CV was niet perfect en zijn rijgedrag heeft trouwens flink wat bestuurders de stuipen op het lijf gejaagd. Maar zijn grappige tronie, lage prijs en degelijkheid hebben van hem een van de grootste succesnummers van het Franse merk gemaakt: meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren op 10 jaar productie (1956-1967). Vandaag belichten we 5 geheimen van deze kleine, populaire auto die door verzamelaars op handen wordt gedragen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 11 januari 2021
  • Divers
  • 612 weergaven

5 geheimen van de Renault Dauphine, de legende die een andere legende opvolgde

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240BMW M1Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203Mazda MX-5Renault Espace en de Ford Fiesta,  zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Renault Dauphine.

1. Het Amerikaanse fiasco

5 geheimen van de Renault Dauphine, de legende die een andere legende opvolgde

In Frankrijk was de Dauphine een ongelooflijk succes: van 1957 tot 1961 was hij de best verkochte auto van het land. In het licht van die voorspoed besliste Renault om ook de Verenigde Staten te proberen verleiden met zijn kleine auto. Helaas werd de operatie overhaast uitgevoerd: na een bemoedigende start moest het merk massa’s onverkochte exemplaren terughalen. Het model was niet aan de lokale markt aangepast en het netwerk voor verdeling en onderhoud was te beperkt, wat tot zijn falen leidde.

2. De legende van de zak zand

5 geheimen van de Renault Dauphine, de legende die een andere legende opvolgde

Net zoals de 4CV droeg de Dauphine zijn motor achterin. Die architectuur maakte zijn rijgedrag ‘speels’ voor wie ermee overweg kon en… soms beangstigend voor de rest. Volgens de legende reden veel bestuurders rond met een zak zand van 50 kilo in de koffer (vooraan). De zwaardere vooras maakte het rijgedrag zo ‘evenwichtiger’. Een efficiënt recept? De meningen zijn verdeeld.

3. Alfa Romeo Dauphine

5 geheimen van de Renault Dauphine, de legende die een andere legende opvolgde

Ja, je leest het goed: Alfa Romeo heeft nog Dauphines geassembleerd onder licentie. Er zijn er zo meer dan 70.000 van gebouwd. Hoop echter niet op een pittige variant, want deze Dauphine verschilde slechts in een paar kleine details van de Franse versie. De Dauphine werd trouwens ook onder licentie geproduceerd in Spanje (Fasa) en Argentinië (IKA).

4. Van de Gordini tot de 1093

5 geheimen van de Renault Dauphine, de legende die een andere legende opvolgde

Om het gamma te verbreden vroeg Renault aan Amédée Gordini om een sportieve variant te bedenken. Alleen wou de directie niet al zijn voorgestelde ideeën overnemen wegens de hoge productiekosten, waardoor de uiteindelijke Dauphine Gordini nauwelijks pittiger was dan de standaardversie. Dat liet de deur open voor talrijke privé-tuners. Een van de vele was Pierre Ferry, die naar verluidt tot 180 km/u uit de Dauphine wist te halen.

De heilige Graal voor verzamelaars is echter de 1093, een in de fabriek geprepareerde variant met een specifieke motor, versnellingsbak en ophanging. Die had bijna 50 pk ter beschikking.

5. Elektrisch

5 geheimen van de Renault Dauphine, de legende die een andere legende opvolgde

Henney Kilowatt was een Amerikaans bedrijf dat aan het eind van de jaren ’50 rotsvast overtuigd was van elektrische aandrijving. Het nam de Dauphine als basis en ontwikkelde er een stekkervariant van met loodbatterijen. De eerste modellen waren weinig performant, maar in 1960 kwam een overtuigende versie: 90 kilometer rijbereik en een top van 90 km/u. Ze waren echter te duur en gezien de lage prijs van benzine in de VS werd de operatie een fiasco.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen heeft enkele schetsen vrijgegeven van zijn pick-up, die volgend jaar verwacht wordt. De Duitse neef van de nieuwe Ford Ranger.

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Donderslag bij heldere hemel tijdens de bekendmaking van de nieuwe Euro NCAP-resultaten: naast een hoop maximumscores van 5 sterren, krijgt de Dacia Spring slechts één ster op zijn rapport… en de Renault Zoé zelfs nul! Hoe valt dat te verklaren?

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Dankzij onze spionnen krijgen we al een duidelijker voorsmaakje van de vervanger die Renault voorziet voor zijn Kadjar SUV.  

Tesla kopieert de concurrentie

Tesla kopieert de concurrentie

Dat zijn we niet gewoon van het merk, dat doorgaans out-of-the-box durft te denken.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst verkrijgbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Hij biedt voortaan een breed gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 30.947
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.450
2021

Diesel, Manueel

€ 23.198
10 km

Diesel, Manueel

€ 20.534
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 29.495
2021
12.901 km

Diesel, Automaat

€ 15.250
2017
90.731 km

Diesel, Manueel

€ 18.499
2014
75.000 km

Diesel, Automaat

€ 24.750
2019
54.619 km