Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4, Ferrari Testarossa ,McLaren F1, Citroën DS, Jaguar E-Type, Volkswagen Kever, Willys MB, Citroën Traction, Peugeot 205, Renault 5, Lada Niva, Mercedes 190, Fiat Panda, Renault 4CV , Volvo 240, BMW M1, Ford T, Alfa Romeo Giulietta, Peugeot 203, Mazda MX-5, Renault Espace, Ford Fiesta, Renault Dauphine, MGB, Peugeot 404 en De Tomaso Pantera zetten we
onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model:: de Citroën
BX.

1. Geboren in een moeilijke
context
Begin de jaren 1980 had Citroën het lastig. De
overname door Peugeot dwong tot grote rationaliteit, wat de ingenieurs, die
gewoon waren aan buitenissige projecten, heel lastig viel. Het resultaat was
deze berline, de BX, die de GSA opvolgde. De mechaniek kwam van Peugeot, maar
hij wist de liefhebbers van het merk wel te verleiden met zijn
hydropneumatische ophanging en futuristische lijn.

2. Zelfde vader als de
Lamborghini Countach
Jawel, je leest het goed: voor het design trok
Citroën naar Bertone, dat ene Marcelle Gandini op het project zette. Gandini is
de geestelijke vader van een lange reeks Lamborghini’s (Countach, Espada,
Diablo, Miura,…), maar ook van de Lancia Stratos en de De Tomaso Pantera. Van
een indrukwekkend curriculum gesproken…

3. Ongelooflijke carrière
De gemiddelde carrière van een automodel duurt
7 jaar. De BX zong het 11 jaar uit. Met meer dan 2,3 miljoen verkochte
exemplaren mag hij zeker een succes worden genoemd voor Citroën.

4. Steeds duurder
Vandaag zijn vooral de sportieve varianten
gegeerd, zoals de Sport, de GT of de GTI. De heilige graal voor verzamelaars is
de GTI 16, met zijn zestienkleps motor van 160 pk.
Reken op bijna 10.000 euro voor een exemplaar
in uitmuntende staat. Maar zelfs de basisversies beginnen bepaalde nostalgische
kopers te interesseren.

5. Groep B
Hoe verrassend het ook moge lijken, Citroën
heeft ernstig nagedacht over een racecarrière op het hoogste niveau voor zijn
BX, namelijk in de beruchte Groep B, met de BX4 TC. Alleen was die auto haastig
in elkaar geknutseld en daardoor onbetrouwbaar en niet performant genoeg.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: