Jean-Francois Christiaens

15 NOV 2019

5 modellen van massaconstructeurs met een exclusieve motor

Ze hebben een heel gewoon merklogo, maar daarachter schuilt een juweel van een motor bedacht door een gereputeerde constructeur. Net die anonimiteit maakt hen des te meer aantrekkelijk voor liefhebbers…

1. Citroën SM

20191115085755topcitroen.jpg

De naam heeft hem uiteraard flink wat schuine opmerkingen opgeleverd. En toch zat er geen enkele seksuele bijgedachte achter: de afkorting stond gewoon voor “Sport Maserati”. Toen Citroën in 1968 het merk met de drietand overnam gaf het de Italianen de opdracht om een prestigieuze coupé te bedenken die het merk omhoog moest trekken. Maserati maakte een 2.7-V6, die door zijn onbetrouwbare en dorstige aard in het midden van een energiecrisis al snel tot het vroegtijdige einde van het model leidde. Spijtig, want ook vandaag blijft de SM een uitzonderlijk model, met 4 echte zitplaatsen, een hydraulische ophanging en voorwielaandrijving.

2. Fiat Dino

20191115085753topfiat.jpg

Enzo Ferrari had een partner nodig om 500 V6-motoren te kunnen bouwen die nodig waren om hem te kunnen homologeren voor gebruik in het Formule 2. Uiteraard trok hij naar Fiat, dat destijds een onvergelijkbare industriële slagkracht had in het Italiaanse autolandschap. De massaconstructeur bood een coupé en een cabriolet aan die allebei een nobel Ferrari-hart kregen. Ze ontwikkelden 160 tot 180 pk en produceerden een huil waarvan je nekharen overeind gaan staan. Het werd een echt succesverhaal.

3. Lancia Thema 8.32

20191115085756toplancia.jpg

Hoe moet je gereputeerde Duitse berlines het vuur aan de schenen gaan leggen als je zelf een kleine Italiaanse constructeur met beperkte middelen bent? Je gaat in zee met je oude partner Ferrari, uiteraard. Het merk met het steigerende paardje leverde de V8 van zijn 308 GTB om de Thema om te toveren tot een dragster. De V8 werd herwerkt voor de transplantatie en gorgelde in de neus van de Thema met een meer ‘Amerikaanse’ stem terwijl hij het de vooras van de voorwielaangedreven Thema knap lastig maakte. Maar wat een machine…

4. Talbot Sunbeam Lotus

20191115085759toptalbot.jpg

In 1977 bevalt Chrysler van een kleine, behoorlijk banale berline die zich nauwelijks kan onderscheiden op een markt die wordt gedomineerd door de VW Golf. Om hem aantrekkelijker te maken voor de liefhebbers heeft het Amerikaanse merk sportieve ambities, dus belt het naar Lotus. De Britse ambachtslui lepelen er een huiseigen viercilinder van 150 pk in. Met die motor doorbreekt de Chrysler (die later een Simca en vervolgens een Talbot wordt) de grens van de 200 km/u en rijdt hij de Golf GTI het snot voor de ogen. Het complexe en dure onderhoud en het rijgedrag dat behoorlijk wat… talent vereist, nekken echter zijn commerciële kansen.

5. Opel Omega Lotus

20191115085756topopel.jpg

Ook hier werd Lotus gevraagd om een brave gezinsberline om te toveren tot een supercar. Om zijn rivalen uit München en Stuttgart het hoofd te kunnen bieden kon de Opel Omega enkel op een brave zescilinder in lijn rekenen, die meer was berekend op zondags toeren dan op het verslinden van een circuit. Daarom stak de Duitse autobouwer het Kanaal over om in Hethel aan de deur te gaan kloppen. De Britten betoverden de Omega: een biturbo-zescilinder van 367 pk, een manuele zesversnellingsbak, een agressief geijkt sperdifferentieel… Het recept leidt tot een duivelse machine (met een topsnelheid van liefst 284 km/u) die je niet aan zomaar iedereen kon toevertrouwen, of het nu gaat over stuur- of sleutelkunsten…
Advertentie
Advertentie
Advertentie