of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

{"fr":"Tesla Roadster rouge sur route sinueuse de montagne.","nl":"Rode Tesla Roadster op kronkelige bergweg."}
{"fr":"Tesla Roadster blanche garée devant une maison moderne illuminée la nuit.","nl":"Witte Tesla Roadster geparkeerd voor modern verlicht huis in de avond."}
1/3

Dit aerodynamisch hoogstandje zou de Tesla Roadster (bijna) letterlijk tegen het asfalt doen kleven

De Tesla Roadster is er nog steeds niet, maar een patent dat de autobouwer registreerde in de Verenigde Staten, zou alvast minstens één technisch hoogstandje kunnen voorspellen: actieve aerodynamica.

Geschreven door Arnaud Henckaerts

6 Augustus 2025

Advertentie

EV-criticasters die elektrische bolides graag omschrijven als ‘stofzuiger’ krijgen met de komst van de Tesla Roadster - als die er uiteindelijk komt - misschien een beetje gelijk. Het Amerikaanse merk heeft immers een patent geregistreerd voor een systeem met ventilatoren dat een auto strakker tegen het asfalt moet zuigen, zelfs wanneer er weinig mechanische downforce mogelijk is. Daarover bericht de gespecialiseerde website Teslarati. Ideaal om het hoge vermogen van de Roadster beter op het asfalt te krijgen bij het accelereren, de bochtensnelheden te verhogen of - waarom niet - de Amerikaan tegen het plafond van een tunnel te laten rijden? Tesla-baas Elon Musk zit niet om een stuntverlegen , en het zou zijn Hyperloop-project nog eens in de spotlights kunnen zetten.

Witte Tesla Roadster geparkeerd voor modern verlicht huis in de avond.
Advertentie

Ventilatoren en actieve zijskirts

De patenttekeningen tonen een bodemplaat met uitschuifbare ‘zijskirts’ die afhankelijk van de ondergrond dichter bij het asfalt kunnen komen. Is dat het geval kunnen achteraan gemonteerde ventilatoren de lucht van onder de bodemplaat wegzuigen om voor downforce te zorgen. Volgens de omschrijving in het patent zou het systeem zich flexibel kunnen aanpassen aan verschillende weg- en rijomstandigheden, en ook verschillende zones van de onderkant van de wagen kunnen afbakenen om een vacuüm te creëren. Achteraan bij het accelereren en in het midden in snelle bochten misschien, of eerder een link-rechtsverdeling?

Illustratie van een vliegende autoontwerp met drie rotors en futuristisch ontwerp.
Advertentie

Geen primeur, wel elegantere oplossing

Helemaal nieuw is het idee niet. Dit soort actieve aerodynamica werd al aan het begin van de jaren ‘70 ontwikkeld. Jim Hall introduceerde het op de Chaparral 2J, een racewagen voor de Can-Am series, die na het seizoen meteen verboden werd. Gordon Murray probeerde het nog eens met de Brabham BT46B Formule 1, maar die werd nadat hij zijn eerste race won meteen verboden. Murray deed het nog eens over op zijn GMA T.50 supercar, en ook de bijzondere McMurty Spéirling beschikt over een soortgelijk systeem. Maar beide straatlegale auto’s hebben erg opvallende aerodynamische addenda om dat mogelijk te maken. Het systeem van Tesla lijkt eleganter geïntegreerd in de diffusor, en is omwille van zijn flexibiliteit misschien ook inzetbaar in meer diverse omstandigheden. Of het systeem er komt, zullen we pas weten wanneer de Tesla Roadster er na talloze beloftes eindelijk komt…

Arnaud
							Henckaerts

Arnaud Henckaerts

Foto’s: United States Patent and Trademark Office & Courtesy of Tesla, Inc.

Advertentie