François Piette

21 JUN 2012

Aston Martin Vanquish: terugkeer van een Lady

Vanquish is een zeer geschikte naam om het vlaggenschip van het prestigieuze Britse bedrijf aan te duiden. De naam herinnert aan een model van een tiental jaar geleden dat vandaag wat in de vergetelheid is geraakt, maar staat nu synoniem voor de evolutie van Aston Martin. Of kunnen we zelfs spreken van een  revolutie?

Stijl evolueert

De Vanquish is het nieuwe topmodel in het gamma van het merk en vervangt de DBS. Anders dan bij de DBS, heeft Astin Martin deze keer niet zomaar een koetswerkkit op een DB9 gekleefd om de auto vervolgens uit te roepen tot een nieuw model. Deze Vanquish is wél volledig nieuw.

En dat zie je. Hij heeft strakkere lijnen, gecombineerd met meer uitgesproken en sensuele rondingen. De gordellijn volgt een lange, golvende beweging terwijl de rechte lijnen van de deuren het profiel verscherpen. De achterspoiler, geïntegreerd in het koetswerk, transformeert de traditionele achterkant van Aston Martins in iets nieuws maar heeft ook een functie: de auto aan de weg kleven bij hoge snelheden.

Is de nieuwe Vanquish mooier? Misschien. Meer ‘verwrongen’ qua design? Zeker. Verschillend? Ja. De grootste inspiratiebron was de exclusieve One-77. En het concept AM 310 dat in Villa d’Este voorgesteld werd, was eigenlijk al een vermomde Vanquish.

2+2 of 2+0

Ongetwijfeld omdat er achterin nauwelijks ruimte is, stelt Aston Martin twee versies voor: 2+2 of 2+0, waarbij de achterzetels verdwijnen en er plaats vrijkomt voor bagage die niet past in de nochtans ruime koffer van 368 liter. Nu we het toch over het interieur hebben: de centrale console kreeg een nieuwe stijl maar de instrumenten zullen huidige Aston Martin-rijders niet in de war brengen.

Cijfers

De 4,72 meter lange Vanquish wordt aangedreven door de traditionele zesliter V12 van het merk. Een prestigieuze mechaniek, die echter al in de eerste Vanquish te vinden was. Omdat het prestige evenredig is met de ambities onderging de V12 een dopingkuur en levert hij hier 573 pk en 620 Nm.
Andere kenmerken zijn een stevige zestrapsversnellingsbak, drie rijmodi, 0 tot 100 km/u in 4,1 seconden en een topsnelheid die onder de mythische grens van 300 km/u blijft (295 km/u). Vreemd, omdat het gewicht redelijk in toom werd gehouden (1,7 ton) door veel koolstofvezel te gebruiken. De basisprijs benadert 240.000 euro en Aston Martin levert de eerste exemplaren eind dit jaar.

Advertentie
Advertentie
Advertentie