all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

{"fr":"","nl":""}
{"fr":"Mécanicien inspectant le dessous d'une voiture sur un pont élévateur dans un atelier.","nl":"Monteur onderzoekt de onderkant van een auto op een hefbrug in een werkplaats."}
1/3

Nieuwe regels autokeuring Vlaanderen: dit is wat er gaat veranderen

De Vlaamse regering heeft besloten om de autokeuring grondig te hervormen, met als doel meer gemak voor de automobilist en minder kosten. Dit is wat er allemaal is afgesproken.

Geschreven door Yeelen Möller

8 Juli 2025

Advertentie

De autokeuring zorgt al jarenlang voor frustratie bij automobilisten, maar de druppel die de emmer deed overlopen kwam in de coronaperiode. Toen kreeg je uitstel om met je auto naar de keuring te gaan, aangezien de keuringscentra gesloten waren tijdens de lockdowns. Met als gevolg enorme wachttijden, keuringsbewijzen die maar beperkt geldig bleven (want de volgende keuringsdatum werd niet uitgesteld) en boetes voor automobilisten die niet op tijd een afspraak konden krijgen. Een groot deel van die frustratie was te wijten aan het monopolie van de keuringscentra. Allemaal zaken die de nieuwe Vlaamse regering, en in het bijzonder Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA), nu in één klap hoopt op te lossen.

Tweedehandskeuring wordt afgeschaft

De eerste wijzigingen aan de keuringsregels komen in de zomer van 2026. Dan wordt om te beginnen de tweedehandskeuring (keuring voor verkoop) afgeschaft. Als je nu je auto wil verkopen, moet je eerst langs de keuring voor een uitgebreide controle, waarna je de aanvraag tot inschrijving en de Car-Pass ontvangt. Vanaf volgend jaar zal dit dus niet meer nodig zijn: een geldig keuringsbewijs is voldoende om de auto te verkopen. Wel blijft het verplicht om een Car-Pass mee te geven, maar het is nog niet duidelijk hoe je die zal kunnen aanvragen zonder tweedehandskeuring. Dat wordt hopelijk nog uitgeklaard tegen de deadline van 2026.

Monteur onderzoekt de onderkant van een auto op een hefbrug in een werkplaats.
Advertentie

Alle auto’s mogen binnenkort tweejaarlijks naar de keuring

Nog iets dat zal verdwijnen vanaf volgend jaar: de verplichting om jaarlijks naar de keuring te gaan. Daar werd door de vorige minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) al een uitzondering voor gemaakt: auto’s tot 6 jaar oud en tot 160.000 km moesten al maar om de twee jaar naar de keuring. Die nieuwe regel zou ook nog ruimer worden: vanaf september 2025 mag de wagen tot 8 jaar oud zijn en vanaf september 2026 zelfs 10 jaar.

Nu heeft minister De Ridder dus besloten dat élke auto pas om de twee jaar naar de keuring zal moeten, ongeacht de leeftijd of kilometerstand. Samen met het wegvallen van de tweedehandskeuring betekent dit wel dat je extra zal moeten opletten wanneer je een tweedehandswagen koopt…

Nog een laatste verandering voor 2026: bij de montage van een trekhaak zal het niet langer nodig zijn om die apart te laten keuren.

Monteur inspecteert motor in een autowerkplaats, essentieel onderhoud uitgevoerd.
Advertentie

Keuring ook in garages vanaf 2028

In 2028 wordt het dan eindelijk mogelijk om je auto te laten keuren bij een erkende garage, zoals bijvoorbeeld in Nederland al mogelijk is voor een APK-keuring. De monopolie van de keuringscentra wordt dus doorbroken. Sterker nog: garages zullen zelfs hun eigen prijzen mogen vaststellen voor de keuring, maar er geldt wel een maximumprijs, die gelijkstaat aan wat je nu moet betalen bij de keuring (40 euro voor personenwagens in 2025). Hiermee hoopt minister De Ridder de prijzen te verlagen voor consumenten.

Belangrijk detail: de garages zullen niet hun eigen werk mogen keuren. Onderhoud en herstellingen moeten dus door een andere vennootschap zijn uitgevoerd dan het bedrijf dat de keuring voorziet.

Goed nieuws voor consumenten, slecht nieuws voor de verkeersveiligheid?

Met al deze wijzigingen moet het keuringsproces dus gemakkelijker, goedkoper en minder frequent worden voor autobestuurders. Tegelijkertijd stellen we ons de vraag over de grotere risico’s bij de aankoop van een tweedehandswagen en de verkeersveiligheid in het algemeen, nu ook oudere auto’s pas om de twee jaar naar de keuring zullen moeten. En ook voor het verkrijgen van een Car-Pass en een roze aanvraagformulier voor inschrijving zal er een nieuw proces moeten komen, nu dit niet meer via de keuringscentra zal verlopen. Allemaal vragen waar we hopelijk binnenkort een antwoord over krijgen.

Yeelen
							Möller

Yeelen Möller

Foto’s: Yeelen Möller, Andrea Piacquadio (Pexels), Artem Podrez (Pexels)

Advertentie