De autonome rijfuncties van auto's worden steeds beter. Vandaag zitten we al aan niveau 2, 3 of zelfs 4 in sommige zeldzame gevallen. In de praktijk betekent dit dat er al enkele auto's zijn die zelfstandig kunnen rijden zonder dat de bestuurder zijn handen aan het stuur moet houden, zelfs in Europa! Over welke modellen hebben we het dan?

Advertentie
Advertentie

Mercedes S-Klasse en EQS

Het Drive Pilot-systeem van Mercedes was het eerste in zijn soort en is al sinds 2022 beschikbaar voor het brede publiek. Of toch gedeeltelijk. Deze optie is namelijk enkel verkrijgbaar op de duurste S-Klasse en EQS in Duitsland, en is bruikbaar tot aan een snelheid van 60 km/u op bepaalde, vooraf geregistreerde stukken Autobahn. En hoewel Mercedes al heeft aangekondigd dat de maximale gebruikssnelheid binnenkort wordt verhoogd tot 90 km/u, blijft het systeem beperkt tot gebruik in de file op de snelweg. Maar je kan er wel mee het stuur loslaten en zelfs je aandacht wegnemen van het verkeer om te lezen, werken, video's te kijken of zelfs te spelen met het uitgebreide infotainmentsysteem van Mercedes. Helaas voor het Duitse merk met de ster is deze technologie intussen ingehaald en zelfs voorbijgestreefd door de concurrentie...

BMW 7 en 5 Reeks

De Highway Assistant van BMW is beschikbaar op de nieuwe 5 Reeks en 7 Reeks, en staat je eveneens toe om je handen van het stuur te halen, maar deze keer tot aan een snelheid van 130 km/u als je op een snelweg met middenberm rijdt. De auto neemt dan alle taken over, inclusief van rijstrook wisselen om in te halen! Maar net als Mercedes gaat BMW nog een stapje verder. De Personal Pilot, die enkel beschikbaar is op de 7 Reeks, maakt het eveneens mogelijk om je ogen van de weg te halen en naar audiovisuele content te kijken, zolang je niet sneller dan 60 km/u rijdt op de snelweg. Ook hier is de functionaliteit dus beperkt tot de file. Bovendien worden beide systemen voorlopig enkel aangeboden in Duitsland, in tegenstelling tot wat Ford te bieden heeft!

Ford Mustang Mach-E

BlueCruise heeft namelijk onlangs de oversteek gemaakt vanuit Noord-Amerika! Dit autonome rijsysteem was al langer beschikbaar in de Verenigde Staten, maar komt nu dus ook naar 15 Europese landen, waaronder België. Net als bij de andere systemen in dit lijstje is BlueCruise enkel beschikbaar op bepaalde stukken door Ford geregistreerde snelweg, die Blue Zones worden genoemd. Gebieden die samengeteld toch 133.000 km aan Europese snelweg voor hun rekening nemen, waarop het mogelijk is om het stuur los te laten tot aan een snelheid van 130 km/u. Maar in tegenstelling tot de Drive en Personal Pilot van Mercedes en BMW, moet je wel nog altijd blijven opletten. BlueCruise staat het namelijk niet toe om andere dingen te doen tijdens het rijden. Het systeem is momenteel enkel beschikbaar op de elektrische SUV Mustang Mach-E, en vereist een abonnement van 24,99 euro per maand of 280 euro per jaar, met een proefperiode van 90 dagen.