Vroom

26 JAN 2021

AUTOSALON IN JE OREN #3: “We zijn alles aan het veranderen, van line‑up tot logo.” ‑ Hamza Chaaban

Omdat het Autosalon niet doorgaat, lanceert VROOM.be een podcast met het laatste autonieuws. Ontdek hier wat Nissan in petto heeft voor 2021.

Corona of geen corona: the show must go on. Dat geldt ook voor het Autosalon. Daarom lanceren wij de VROOM.be podcast, dé online show voor autoliefhebbers die op de hoogte willen blijven van het laatste autonieuws, tips, trends en lanceringen voor 2021. Kortom: wij brengen het Autosalon tot in je oren! 


Mijn naam is Hans van VROOM.be. Ik ben zelf een autoliefhebber, gepassioneerd door mobiliteit in het algemeen, en in deze aflevering praat ik met Hamza Chaaban, Sales Director, en Melvin Keuter, Communications Director bij Nissan voor België en Luxemburg. Klik hier om de podcast te beluisteren of lees het volledige interview met Hamza en Melvin hieronder. We praten onder meer over COVID-19, de nieuwe Nissan QASHQAI, Nissan’s vernieuwende e-Power-technologie, Formule E en de Nissan GT-R.

Welkom Hamza, welkom Melvin! Kunnen jullie jezelf kort even voorstellen?

Melvin Keuter: Bedankt! Ik ben Melvin Keuter. Ik ben sinds een aantal jaren de Communicatiedirecteur van Nissan BeLux. Ik houd me met name bezig met de contacten met de journalisten, bijvoorbeeld dit soort interviews, en ben dus eigenlijk de woordvoerder van Nissan.

Hamza Chaaban: Ik ben Hamza Chaaban. Ik ben Sales Director bij Nissan BeLux. Ik werk nu bijna 5 jaar bij Nissan en ben nu iets langer dan 1 jaar verantwoordelijk voor de verkoop en de ondersteuning van ons netwerk in België en Luxemburg.

We hebben de deuren van 2020 gesloten. In welk opzicht was 2020 anders dan andere jaren voor Nissan?

Hamza Chaaban: Het was speciaal. Het was een nieuwe omgeving, een nieuwe manier van kopen, met nieuwe verantwoordelijkheden voor ons. We moesten ons snel kunnen aanpassen aan de snel veranderende markt. De manier van kopen was aan het veranderen, net als de verwachtingen van de klanten.

Melvin Keuter: Het is voor alle automerken een enorm lastig jaar geweest, een uitdagend jaar. De showrooms waren een aantal maanden gesloten. Dat maakt het niet makkelijk om auto’s te verkopen. Voor ons is het natuurlijk key dat de showrooms open zijn. Het is dus een heel turbulente markt geweest afgelopen jaar, met heel veel ups-and-downs. Showrooms die weer open gaan… Mensen die toch nog wat schrik hebben om weer naar de showroom te gaan, terwijl wij er als automerken alles aan doen om op een zo veilig mogelijke manier mensen te mogen ontvangen.


20210122124457nissan-ariya---vroom---1.jpg

Is jullie dienstverlening dan ook effectief veranderd?

Hamza Chaaban: Alles is nu meer en meer digitaal. Onze testritten en contactmomenten moeten digitaal kunnen worden geboekt, vanop afstand. Onze leveringen hebben nu heel veel beperkingen. Zo mag je bijvoorbeeld niet meer bij de klant blijven. De hele manier van een voertuig leveren en er een woordje uitleg bij geven is veranderd.

Melvin Keuter: Het heeft eigenlijk nieuwe deuren geopend. De digitale wereld, zoals Hamza reeds aangaf, maar sommige van onze concessiehouders gingen bijvoorbeeld ook video’s maken van hun showroom. Ze gingen videobellen met hun klanten om wagens te laten zien. Al dat soort dingen om hun best te doen en meer wagens te verkopen.

Dat heeft er ook in geresulteerd dat Nissan zelf nu ook voor het Autosalon een virtuele showroom heeft opgezet die te vinden is op onze website www.nissan.be.

Het heeft dus toch voor een stroomversnelling gezorgd in de dienstverlening. En dan nu, 2021… Geen Autosalon dit jaar. Wat hadden jullie gepresenteerd als het Autosalon wél fysiek was doorgegaan?

Melvin Keuter: Ik denk niet dat we mogen zeggen “geen Autosalon”, want die periode is er wel degelijk. Dat zien we nu eigenlijk ook al na de eerste twee weken. Het mag dan misschien geen fysiek Autosalon in Brussel zijn, maar het Autosalon gaat door bij al onze concessiehouders en ook digitaal zoals net gezegd. Wij hebben een virtuele showroom op onze website en uiteraard zijn al onze concessies geopend, waarbij we toch wel heel wat nieuwigheden presenteren. 

Er zijn nieuwe versies van bijvoorbeeld de MICRA die eraan komen. We hebben een gelimiteerde versie van onze Nissan JUKE. De JUKE Enigma, waarbij we een aantal nieuwe designelementen kunnen zien, zoals bijvoorbeeld zwarte velgen. De wagen krijgt zo een heel specifiek uiterlijk. Daarnaast hebben we uiteraard heel grote promoties op één van onze allerbekendste modellen: de Nissan QASHQAI. We zijn pionier in crossovers waarbij de QASHQAI onze absolute bestseller is. Deze bestaat ook in een Urban Edition. 

Er komen ook fenomenale kortingen aan, want over een paar maanden presenteren we een volledig nieuw model van de Nissan QASHQAI. Daar zijn al wat spyshots van verschenen in de media. We hebben ook al een aantal foto’s van de ontwikkeling kunnen laten zien.

Wat mogen jullie hierover al vertellen?

Melvin Keuter: Het is een volledig nieuw design, al zal het zal wel heel sterk lijken op het vertrouwde beeld van de huidige Nissan QASHQAI. Op het gebied van motorisaties gaan we ook in de richting van geëlektrificeerde motoren. In deze tijd is het natuurlijk enorm belangrijk om ook het verbruik omlaag te halen. Bij de introductie zullen we dan ook mild hybrid-versies hebben. In een later stadium zullen we een volledig nieuw concept presenteren op het gebied van motorisaties dat e-Power heet.


20210122123052nissan-leaf---vroom.jpg


E-Power houdt in dat de QASHQAI aangedreven gaat worden door een elektromotor. Hij gaat rijden zoals onze Nissan LEAF vandaag rijdt. Je hebt het rijplezier van een elektrische wagen, maar daarnaast hoef je niet meer op te laden, want de kleine batterij die in deze wagen zit gaat gevoed worden door een brandstofmotor. Deze motor gaat de wagen niet aandrijven maar die gaat wel zorgen voor voldoende elektriciteit om de batterij terug op te laden waardoor we elektrisch kunnen rijden. Dit is een heel interessant concept dat een heel groot succes is in het thuisland van Nissan, in Japan. Daarbij zien we dat het een enorm succes is bij verschillende modellen. Mensen hebben graag het elektrische rijden. Voor een aantal mensen die echt langere afstanden willen rijden is een elektrische wagen niet haalbaar. Dit is dan een oplossing voor die mensen.


"Na 10 jaar ervaring willen we nog verder gaan om ons leadership in de elektrische markt nog te vergroten. Dit doen we met de Nissan ARIYA."


Het is dus eigenlijk een nieuwe versie van een range extender. Ik denk dat ik gerust mag stellen dat jullie op het vlak van elektrificatie een pionier zijn. Met de Nissan LEAF zijn jullie bijvoorbeeld al meer dan 10 jaar aanwezig in die markt. Hoe zien jullie dit verder evolueren? Er komen mild hybrids aan. Ik dacht dat jullie eind dit jaar ook een nieuwe volledig elektrische auto gingen lanceren?

Hamza Chaaban: Dat is de volgende stap na de LEAF. Na 10 jaar ervaring willen we nog verder gaan om ons leadership in de elektrische markt nog te vergroten. Dit doen we met de Nissan ARIYA, dé crossover die een fusie is tussen de crossover-markt en de elektrische markt, tussen LEAF en QASHQAI. Alles samen geeft een ARIYA.


20210122123416nissan-ariya---vroom.jpg

Melvin Keuter: We hebben natuurlijk ook onze Nissan GT-R, de ultieme supercar van Nissan. Daarmee voegen we aan de werelden van crossovers en elektrificatie - waar we pionier in zijn -  ook een vleugje performance. Het is een heel performante wagen.

Als we het over Nissan hebben, mogen we de GT-R uiteraard niet vergeten (lacht), maar laat ons eerst nog even praten over de Formule E. Jullie zitten daar met het Nissan e.dams team en doen het best goed. Waarom is het voor Nissan zo belangrijk om hierin te blijven investeren?

Melvin Keuter: Uiteraard is het voor ons belangrijk om die elektrificatie ook voort te zetten op de autosport. Nissan heeft een historie op dat gebied. We hebben ook een autosport-afdeling die NISMO heet, Nissan Motorsports. We hebben verschillende versies in het verleden gehad, bijvoorbeeld op de JUKE, op de 370Z, ook op de GT-R, die trouwens nog altijd beschikbaar is.


"Waardoor is de autosport ontstaan? Dat is eigenlijk voor de ontwikkeling van de wagen. De ontwikkelingen die we doen in Formule E kunnen we later ook toepassen op productiewagens."



Het is voor ons enorm belangrijk om ook een uithangbord te hebben van die elektrificatie en daar ook in mee te gaan in de motorsport. Waardoor is de autosport ontstaan? Dat is eigenlijk voor de ontwikkeling van de wagen. De ontwikkelingen die we doen in Formule E kunnen we later ook toepassen op productiewagens. Ik denk aan het regenereren van energie bijvoorbeeld.

Ook de Nissan LEAF NISMO RC is mij niet ontgaan.

Melvin Keuter: We hebben vorig jaar inderdaad een heel sportieve versie van de LEAF NISMO RC gelanceerd. RC staat voor Racing Car. Dit is een studieconcept om te bekijken wat de autosport ons kan brengen.


20210122142724autosalon-in-je-oren---quote---nissan---nl.png

Vorige zomer heeft Nissan z’n logo veranderd. Hoe diepgaand is die verandering in de visuele identiteit gegaan? Is dat een nieuwe aanpak? Hoe belangrijk is dat nieuwe logo?

Hamza Chaaban: Dit weerspiegelt een hele verandering in onze manier van werken, in onze toekomstvisie, met een heel nieuwe generatie van voertuigen. We zijn alles aan het veranderen, van line-up tot logo. Het is een verandering van onze strategie op alle niveaus met een focus op onze key-producten.

Dan: de GT-R. Wat zijn daar de plannen?

Melvin Keuter: Als er testritten gedaan zijn met de GT-R dan is iedereen die terugkomt nog altijd enorm enthousiast. Het blijft een ultieme supercar. Hamza en ikzelf zijn in het verleden ook verantwoordelijk geweest voor de marketing hiervan en voor de lancering in 2017. Toen waren we één team. We hebben toen ook gezien hoe iedereen daar in meegaat.


"We zijn een Japans merk. We hanteren een kaizen-procedure wat inhoudt dat we een continu verbetering van al onze producten doen."


Momenteel zijn er nog niet zo direct plannen voor een nieuwe GT-R. Wat ik wel weet is dat hij in onze line-up zal blijven en in ieder geval dit jaar nog in onze catalogus te vinden zal zijn. We zijn een Japans merk. We hanteren een kaizen-procedure wat inhoudt dat we een continu verbetering van al onze producten doen. Bij de GT-R is dat natuurlijk heel specifiek. Een motor die met de hand gebouwd wordt door takumi’s [vakmannen]. 

Elk jaar zijn er kleine updates. Zo hebben we ook al in het verleden bijvoorbeeld Apple CarPlay geïntroduceerd in de GT-R. Er zijn verbeteringen gedaan aan het interieur. We hebben nu keramische remschijven met carbon in optie gebracht.

Hamza Chaaban: We hebben nu ook meer carbon op het voertuig zelf als mogelijkheid, bijvoorbeeld op het dak, dus niet alleen op de spoilers. Dit om minder gewicht te hebben en meer performance. Het blijft evolueren.


20210122123551nissan-and-italdesign-to-unveil-ultra-limited-gt-r-prototype---vroom.jpg

Hoe zien jullie de toekomst, bijvoorbeeld vijf jaar verder? Wat verwachten jullie dat er verandert aan de automarkt zoals we ze vandaag kennen?

Hamza Chaaban: Meer elektrische voertuigen in meer segmenten. Vandaag zijn we nog erg gefocust op het C-segment en het B-segment. Nu begint deze evolutie ook bij de crossovers, het premium-segment en meer algemene segmenten. Wij komen binnenkort ook met een SUV. Ik denk dat alle segmenten uiteindelijk elektrische voertuigen zullen hebben, of plug-in hybrids, of hybrids, of een andere e-Power-technologie. We zullen sowieso minder thermische motoren hebben en meer andere technologieën. 

Melvin Keuter: 10 jaar geleden waren we één van de eerste merken die met elektrische wagens kwamen. Nu is er véél meer concurrentie bijgekomen. Er zijn veel meer andere merken die nu ook met elektrische wagens komen. Ik denk dat het voor ons belangrijk is om die elektrificatie voort te zetten in de rest van ons gamma.


"Ik denk dat alle segmenten uiteindelijk elektrische voertuigen zullen hebben, of plug-in hybrids, of hybrids, of een andere e-Power-technologie."


Hamza Chaaban: Het tweede element is on board-technologie. Die gaat ook veranderen. Ik denk dat iedereen binnen 5 jaar alles automatisch wil hebben in z’n auto. Denk bijvoorbeeld aan meer autonomous driving. Wij zijn daar vrij sterk aanwezig met onze ProPILOT-technologie die goed gelanceerd is.

Ten derde is er de mobility. Denk aan andere manieren van kopen. Bijvoorbeeld een groepsaankoop, één voertuig voor verschillende mensen… Meer homeworking, minder trajecten... Het gaat veranderen op alle niveaus: van voertuigen en on board-technologie tot mobiliteitspakketten.

Heel goed. Ik zie dat onze tijd bijna op is, dus ik ga naar onze “Quick-fire questions”. We starten!

Fiets of step?

Melvin Keuter: Step.

Uit eten of uithalen?

Hamza Chaaban: Uithalen.

Tweezitter of SUV?

Melvin Keuter: Tweezitter.

Formule 1 of Formule E?

Hamza Chaaban: Formule E.

Manueel of automaat?

Melvin Keuter: Automaat.

Francorchamps of Nürburgring?

Hamza Chaaban: Francorchamps.

Radio of podcast?

Melvin Keuter: Podcast.

Ring van Antwerpen of Ring van Brussel?

Hamza Chaaban: Brussel.

Met de auto door de binnenstad of autovrij centrum?

Melvin Keuter: Met de auto door de binnenstad.

R34 of R35?

Hamza Chaaban: R34.

Dankjewel. Dat was het voor deze ronde. Willen jullie nog iets toevoegen?

Melvin Keuter: Ik wil jullie als VROOM.be bedanken voor deze samenwerking en hopelijk tot een volgende keer!

Hamza Chaaban: Inderdaad. Met plezier!

Hetzelfde van mijn kant. Bedankt Hamza, bedankt Melvin, en tot een volgende keer!

Vond jij deze aflevering interessant? Vergeet je dan zeker niet te abonneren én volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. We hebben nog heel wat autonieuws voor jou in petto. Bedankt om te luisteren en tot de volgende keer!
Advertentie
Advertentie
Advertentie