Een van de grootste pijlers van de Europese autogeschiedenis gaat verdwijnen. Na 119 jaar te hebben bestaan, hebben de organisatoren van het autosalon van Genève aangekondigd op de Facebookpagina van het evenement dat ze de handdoek in de ring gooien vanwege "de uitdagingen en concurrentie waarmee de industrie momenteel wordt geconfronteerd". De editie van 2024, die werd gehouden van 26 februari tot 3 maart, was dus de laatste in zijn soort.

Covid als katalysator

Sinds de Covid-19-pandemie heeft het Zwitserse salon dan ook te maken gehad met heel wat opschudding, waaronder een bijna-faillissement. Het coronavirus heeft de organisatoren namelijk gedwongen de edities van 2020 tot en met 2023 te annuleren, terwijl het salon van 2024 door heel wat constructeurs werd overgeslaan. Het team probeerde zich nog te richten op het Midden-Oosten met een salon in Qatar om het hoofd boven water te houden. Met succes, want de editie van 2023 trok voldoende Qatari's aan om het nog eens opnieuw te doen eind 2025 in Doha. Maar het is dus definitief gedaan voor de beurs aan de oevers van het Meer van Genève...

Een van de grootste salons

Met het verdwijnen van het autosalon van Genève van de kalender is er een belangrijke bladzijde in de geschiedenis van de sector omgeslagen. Het Zwitserse evenement was het debuuttoneel van enkele van de meest iconische auto's uit de geschiedenis: de Jaguar E-Type, de Porsche 917, de Lamborghini Countach of nog de Audi Quattro zijn maar enkele van de legendarische wagens die hun publieksdebuut beleefden in Genève. Maar Genève is niet het enige autosalon dat de afgelopen tien jaar te lijden heeft gehad, integendeel. Een trend die in een stroomversnelling is geraakt door de Covid-19-pandemie, waarna steeds meer salons moeite hebben gehad om de brokken te lijmen, inclusief Parijs en Brussel...