Een van de grootste angsten bij eigenaars van elektrische wagens (EV’s) is dat de batterij van hun auto ooit misschien vervangen moet worden. Een operatie die vele duizenden, of zelfs tienduizenden euro’s kan kosten. De batterij is dan ook het duurste onderdeel in een elektrische wagen. Toch kunnen de resultaten van een onlangs gevoerde studie deze eigenaars geruststellen. Elektrische wagens die na 2015 zijn gebouwd, hebben namelijk maar zeer zelden een nieuwe batterij nodig.

Meer concreet heeft Recurrent Auto, dat deze studie heeft laten uitvoeren, 20.000 elektrische wagens onder de loep genomen en vastgesteld dat gemiddeld slechts 2,5% van deze wagens hun batterij heeft laten vervangen. De studie toont ook aan dat de betrouwbaarheid van een elektrische wagen sterk afhangt van het jaar waarin hij is geproduceerd. De resultaten zijn niet verrassend: hoe ouder de EV, hoe groter de kans dat hij een nieuwe batterij nodig heeft. Het aantal vervangen batterijen bij auto’s van voor 2015 bedraagt namelijk 13%, terwijl dat nog maar 1% is voor auto’s gebouwd vanaf 2016.

Steeds betrouwbaarder

Een van de grootste zwaktes van oudere elektrische wagens zat hem in hun temperatuurbeheer, die minder capabel was dan in die van modernere EV’s. De batterijen van de oudere modellen zijn meestal luchtgekoeld zonder actief koelsysteem en slijten daardoor sneller. Dat is niet meer het geval bij recentere modellen, met vloeistofkoeling, een betere isolatie en een sterk verbeterde chemische samenstelling, wat een langere levensduur oplevert.

Maar dat is niet de enige reden, want ook de capaciteit van de batterijen is erop vooruitgegaan. Dat betekent dat er minder opgeladen moet worden, en dat de slijtage die doorheen de levensduur van de batterij optreedt een minder grote impact heeft op het bruikbare rijbereik. Een trend die zich zou moeten verderzetten in de komende jaren, hoewel de batterijcapaciteit van EV’s wel aan een plateau zou moeten komen. Met een chemische samenstelling die ook nog verder verbeterd zou moeten worden, een nog betere beheersing van de temperatuur en verschillende andere innovaties op de horizon (zoals vastestofbatterijen), ziet de toekomst er alvast rooskleurig uit wat de betrouwbaarheid van elektrische wagens betreft.