all.loginPopup.or


all.loginPopup.newToVroom

all.newsletterPopup.daily.title

all.newsletterPopup.daily.description

all.newsletterPopup.weekly.title

all.newsletterPopup.weekly.description


all.register.alreadyHaveAccount

1/3

VW Golf 6: betrouwbaar of niet?

De Golf is een referentie, de koning van veelzijdigheid en voor sommigen bijna heilig. Maar is hij wel zo betrouwbaar als wordt gezegd? De zesde generatie kende een groot succes en is alomtegenwoordig in onze zoekertjes. Is hij zijn reputatie ook waard?

Geschreven door François Piette

6 Mei 2015

Advertentie

Zeldzaam is de Golf 6 zeker niet, tussen 2008 en 2012 werden 2.850.000 exemplaren gebouwd. Positief is dat deze auto betrouwbaar en goed gebouwd lijkt. Binnen zo’n grote productie zitten natuurlijk een aantal probleemgevallen (ook Duitsers hebben hun ‘maandagauto’s’), maar over het algemeen gaat de Golf 6 lang mee.

Motoren

Van de 1.4 benzinemotor met 80 pk tot de 2.0 TSI in de R-variant met 272 pk, de Golf had een breed motorenpalet. Bij ons vind je vooral diesels, met motoren van 1.6 tot 2.0 en 90 tot 170 pk. Ze zijn doorgaans betrouwbaar, met de 2.0 TDI en 2.0 TSI als stevigste motoren. De 1.2 TSI heeft soms last van een abnormaal hoog olieverbruik, terwijl de 1.4 TSI enkele gebreken heeft zoals de distributieketting. Let op voor een motorbreuk.

Mogelijke problemen

Bij de diesels veroorzaakt de partikelfilter regelmatig problemen, vooral bij auto’s die hoofdzakelijk in de stad of in de file rijden. Net als bij veel moderne auto’s treden soms problemen op met de EGR-klep (die de recirculatie van uitlaatgassen regelt). Ook de compressor van de klimaatregeling heeft een beperkte levensduur. We hebben de werking van de DSG-automaat vaak bejubeld, maar die is ook niet probleemloos, vooral op elektronisch vlak. Laat ook de geometrie van de ophanging regelmatig nakijken, zeker met laagprofielbanden. De banden kunnen overdreven slijten.

Kosten

De prijs en intervallen van het onderhoud liggen in de middelmaat (elke twee jaar, reken op 150 tot 500 euro naargelang de garage en het type onderhoud). De onderdelen van VW zijn wel duur. Een kapot onderdeel vervangen, dreigt dus ten koste te gaan van je vakantiebudget.

Je vindt een Golf 6 voor elke prijs, van een TDI 90 met meer dan 200.000 km voor 6.000 euro tot een R in nieuwstaat voor bijna 30.000 euro. Over het algemeen behoudt de Golf zijn waarde vrij lang, wat goed is voor de verkoper maar minder voor de koper. 

François
							Piette

François Piette

Foto’s: Manufacturer

Advertentie

Koop een Volkswagen Golf of vergelijkbare auto

17 990 €

2021

124 265 km

Benzine

110 pk

Automaat

123 g/km

date

Groupe Autosphere Chênée - Skoda

Chenee

date

Car-Pass

My Way

25 990 €

2025

7 879 km

Benzine

110 pk

Automaat

117 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Wommelgem

Wommelgem

date

Car-Pass

My Way

22 990 €

2024

35 000 km

Benzine

110 pk

Automaat

119 g/km

date

D’Ieteren Mobility Center Kontich - Audi, Volkswagen & Commercial Vehicles

Kontich

date

Car-Pass

My Way

11 399 €

2015

78 633 km

Benzine

105 pk

Manueel

117 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

16 899 €

2020

26 663 km

Benzine

116 pk

Manueel

129 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

23 950 €

2021

25 098 km

Benzine

131 pk

Automaat

124 g/km

date

Garage Palermo

Moorsele

date

Car-Pass

18 499 €

2019

86 348 km

Benzine

150 pk

Automaat

142 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass

13 699 €

2020

108 060 km

Benzine

116 pk

Manueel

127 g/km

date

Autohero

Thuislevering

date

Car-Pass