François Piette

13 JUL 2008

BMW 3 reeks : facelift


Na de recente voorstelling van de nieuwe Audi A4 en Mercedes C Klasse, begon de BMW 3 reeks wat achterstand op te lopen. BMW haalt die achterstand nu in met een geslaagde verjongingskuur. Op esthetisch vlak valt meteen de nieuwe motorkap op! Voor de koplampen maken ze nu ook gebruik van de LED technologie. De spoorbreedte werd breder gemaakt voor een betere wegligging.

Technische evoluties

Het huidige motoraanbod blijft van kracht, enkel de 3 liter dieselmotor met zes cilinders krijgt er een aantal pk bij om op 245 pk uit te komen. De 330d beschikt over een koppel van 520 Nm tussen 1,750 en 3,000 tr/min. Om zich voor de toekomstige en nog strengere Euro 6 normen voor te bereiden biedt BMW de BluePerformance technologie aan. Een systeem dat de NOx uitstoot moet beperken dankzij een nieuwe katalysator. De 330d kan een uiterst gunstige prestatie/verbruik verhouding voorleggen. Een sprint van 0 tot 100 km/u in ongeveer 6 seconden (afhangend van de versie) en een CO2 uitstoot van 152 of 155 gr/km. De andere wijzigingen zijn voor de 318d, die kan nu aan een automatische versnellingsbak met 6 versnellingen gekoppeld worden, en voor de 320xd die nu gebruik mag maken van de uitstekende xDrive integrale transmissie.

Interieur

Voor het nieuw interieur werd vooral aan de ergonomie gewerkt met een reorganisatie van de bedieningsknoppen en de ConnectedDrive (zoals bij de nieuwe 7 reeks) dat een ononderbroken internet toegang mogelijk maakt. Het complexe iDrive systeem werd ook helemaal herdacht.

De 335i coupé en cabrio mogen vanaf nu ook beroep doen op de zevenvoudige versnellingsbak met dubbele ontkoppeling, een versnellingsbak dat voor het eerst op de M3 gebruikt werd.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie