François Piette

18 FEB 2015

Britten openen de aanval op de Porsche 911

Het lijkt een remake van de slag om Groot-Brittannië waarbij de Spitfire – bij elkaar geschroefd met wat er voor handen was – het moest opnemen tegen de almachtige Messerschmitt. Lotus ging met de grove borstel door zijn Evora en stuurt de vernieuwde sportwagen het strijdperk in waar de ongenaakbare Porsche 911 de plak zwaait. Benieuwd of deze Evora 400 geschiedenis zal schrijven.

Aan de buitenkant valt de Evora 400 op door zijn grotere luchtinlaten, zijn spectaculairdere uitlaat en een volledig vernieuwde aerodynamica. Aan de binnenkant zweet het interieur uit elke porie sportiviteit, maar Lotus weet dat te combineren met de juiste toets aan luxe. Het rijkelijke gebruik van Alcantara en Schots leder zit daar zeker voor iets tussen.

De positie achter het stuur – traditioneel een pijnpunt bij Lotus – is door de Britse ingenieurs opnieuw herbekeken.


Het vermogen van een 911 Carrera S!

Maar het is wat er onder de motorkap zit, dat ons koude rillingen bezorgt. De V6 die oorspronkelijk uit een Toyota-fabriek komt, is bij de Evora 400 gewapend met een compressor. Dat resulteert in een topvermogen van 400 pk (vandaar de benaming) en 410 Nm koppel. Die output wordt via een Torsen limited-slip differentieel naar de achterwielen gestuurd. Daar tussen zit ofwel een manuele ofwel een automatische versnellingsbak.


300 km/u !

Met de prestaties die hij weet neer te zetten, betreedt de Lotus de heilige grond van de supercars.

Van 0 naar 100 km/u gaat het in 4,2 seconden. Om 160 km/u te bereiken heeft hij slechts 9 seconden nodig. De topsnelheid bedraagt… 300 km/u.

De Lotus Evora 400 is de snelste Lotus ooit gebouwd voor de openbare weg. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie