François Piette

21 AUG 2015

3,7 miljoen euro voor de eerste en laatste Bugatti Veyron Coupé

Veilinghuis RM Sotheby’s bood twee uitzonderlijke Bugatti Veyrons aan in Monterey, de Verenigde Staten. De eerste was de allereerste Veyron die ooit gebouwd werd (chassis 001) en de tweede (chassis 300) is de laatste Veyron Coupé.

Na acht jaar ontwikkeling onthulde de Volkswagen-groep eindelijk zijn meesterwerk: de Bugatti Veyron. Door zijn topsnelheid van 407 km/u, W16-motor met vier turbo’s van 1.001 pk en astronomische prijs werd het al snel een legende. In 2006 kreeg de eerste koper zijn Bugatti Veyron. Om deze auto gaat het hier en hij verkeert nog altijd in nieuwstaat want hij legde amper 1.200 km af. Een uniek exemplaar dus, voorgesteld op het salon van Genève 2015 bij de verkoop van de laatste Veyron. De auto werd uitstekend onderhouden. Met een opbrengst van 1,8 miljoen dollar of omgerekend 1,6 miljoen euro was het een goede investering voor wie destijds de middelen had om hem te kopen.    

Chassis 300

De tweede Veyron is de allerlaatste coupé. Dit exemplaar beschikt over de laatste evoluties van het model, inclusief de motor met 1.200 pk die de topsnelheid verhoogt naar 417 km/u. Ook deze auto werd getoond op het salon van Genève (2015) in het gezelschap van ‘001’. Hij werd gekocht in 2012 en legde in totaal 500 km af. De veiling bracht 2,31 miljoen dollar of 2,05 miljoen euro op.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie