François Piette

18 FEB 2005

Cadillac BLS : amerikaanse tegenaanval

Wanneer je de Europese automarkt wil veroveren, moet je je wapens goed kiezen. Cadillac heeft in dat opzicht geopteerd voor voorwielaandrijving en turbodiesel. Misschien een wat vreemde mix voor een « amerikaanse » wagen. De Europese lancering is alleszins voorzien voor de lente van 2006. Om de duitse concurrentie van Audi, BMW en Mercedes aan te pakken, moet Cadillac zich vooral bewijzen op vlak van dynamiek en kwaliteit. Het gebruik van het Saab 9-3 platform is alvast veelbelovend. De Cadillac zal misschien in de eerste plaats moet strijden tegen dat model. De Cadillac BLS wordt in avant-première voorgesteld op het salon van Genève. Dit model met europese afmetingen (4680, 1762 en 1449 mm.) toont wellicht de productie-versie van de BLS. Het chassis werd ontwikkeld in functie van het dynamisch rijgedrag van de europese bestuurders. Half-US, half-europees, de algemene lijn toont zeer duidelijk de identiteit van Cadillac, maar dan in maatje S. Het interieur doet ons een beetje denken aan het aanbod bij Opel. Maar de BLS zal in elk geval genieten van een dieselmotor uit het gemeenschappelijk aanbod van GM... en Fiat. We mogen drie benzine-versies verwachten en de fameuse 1.9 JTD viercilinder van 150 pk die we reeds zagen bij Alfa, Opel, Saab,... Cadillac kondigt wel aan extra inspanningen te hebben geleverd op vlak van geluidsisolatie voor de turbodiesel. Het aanbod benzinemotoren omvat twee versies van de 2 liter viercilinder afkomstig van Saab en een V6 van 2,8 liter van australische afkomst. Potentiële kopers kunnen kiezen tussen een automaat of manuele versnellingsbak met 5 of 6 verhoudingen. Zullen de Amerikanen erin slagen om hetzelfde te verwezenlijken als de Japanners en Koreanen ? Europa veroveren met specifieke producten. © Olivier Duquesne

Source : Cadillac
Advertentie
Advertentie
Advertentie