Meer dan twee ton
Bij de Grand Voyager mag je echt van volume spreken. Het interieur meet zomaar eventjes 5,7 m³, wat het record is voor deze categorie. Met de hand op het hart mag je zeggen dat het een grote jongen geworden is. Hij groeide in alle richtingen, de lengte, de hoogte en de breedte maar het is vooral de wielbasis die met 3,78 meter gigantisch is. Maar die grotere maten hebben natuurlijk hun prijs, en in dit geval is dat het gewicht. Een leeggewicht van meer dan twee ton bewegen is niet zo evident. Later komen we daar nog even op terug. Maar eerst willen we over de nieuwigheden binnenin uitweiden.
Ieder zijn film
De nieuwe Grand Voyager biedt echter meer dan dat, veel meer zelfs. Terwijl andere monovolumes zich tot een in het dak geïntegreerd videoscherm beperken, monteert Chrysler twee afzonderlijke schermen voor de achterpassagiers. Dankzij twee afzonderlijke DVD-lezers kunnen er simultaan twee films of videogames gespeeld worden. Zonder daarbij de andere inzittenden te storen, want het geheel is zelfs met wireless hoofdtelefoons uitgerust. De ouders op de voorzetels, kunnen dus rustig van hun voorkeursmuziek genieten. En dankzij een trizone kan ook de airco individueel ingesteld worden.
Tête à tête
In 2004 werd de Grand Voyager van het ingenieuze Stow’n Go-systeem voorzien. Dankzij zetels die volledig in de vloer verdwijnen als ze worden neergelegd laat dit systeem toe om een volledig vlakke laadvloer te bekomen. Voor het 2008-model gaat Chrysler nog verder en introduceert Swivel’n Go. Concreet wil dit zeggen dat de zetels nog steeds volledig in de vloer verdwijnen, maar dat de stoelen van de tweede rij bijkomend ook om hun as kunnen draaien. Hierdoor is het mogelijk om gezellig een babbeltje te slaan, met het gezicht naar elkaar. Tegelijkertijd kan de centrale console op rails verschoven worden zodat iedereen hiervan kan profiteren. Nog origineler is dat de achterbank elektrisch omgekipt kan worden. Het grote nut hiervan hebben we echter niet kunnen ontdekken. Misschien om een zonsondergang vanuit de koffer te bewonderen, maar voor de rest zien we echt geen toepassingen.
En als hij rijdt…
Technisch gezien evolueert de 2008-versie op verscheidene punten. Buiten de nieuwe automatische 6-bak merken we nog de versterkte structuur op, de herziene ophanging en de verbeterde 2,8 CRD. Deze kreeg piezo-electrische injectoren (voor hogere druk) een geoptimaliseerde turbo (betere reacties) en nog meer... Toch krijgt hij hierdoor geen vleugels, want we dienen ons met 163 pk en 360 nm koppel tevreden te stellen. Waarden die overeenstemmen met wat een goede twee-liter turbo ook levert. Met echter meer dan twee ton op de wielen, komt de motor dus heel wat adem tekort. Daarbij komt nog dat hij vrij luidruchtig wordt tijdens belasting. Toch is er tegenover het vorige model een duidelijke verbetering vast te stellen, maar er is nog ruimte voor vooruitgang. Het is dan ook duidelijk dat je de nieuwe Grand Voyager meer als passagier, dan als chauffeur apprecieert. Wat voor een auto die zich voor de volle 100 % als familiewagen profileert volkomen normaal is.