François Piette

21 SEP 2009

Colson de beste op Spa


De top teams hadden de race blijkbaar goed voorbereid. Hoe kan je anders verklaren dat ze na een erg snelle race van 360 minuten allemaal op een zakdoek binnen de kopgroep zaten? Uiteindelijk deden de leiders in het kampioenschap de beste zaak en voegden weer een zege toe aan hun palmares. Een erg belangijke overwinning waarmee ze hun voorsprong in de tussenstand vergroten voor de wedstrijden in Hockenheim en Misano.

De Italianen Bergamaschi-De Castro-Nale (BD Racing 1) reden de beste tijd in de kwalificaties, maar bij de lottrekking waren ze niet gelukkig. Het Italiaanse trio stond immers pas op de 10de startrij, vlak voor de winnaars van de 25 Uren Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM Racing). De andere kleppers stonden gegroepeerd vooraan op de grid. Piron-Delrez (Astur Car) stonden op pole, voor Ferté-Lemoine-Renaudat (SpeedWorld), Nava-Gressens-Van Hakendover (Cornélis Racing Quick), Richard-Viron-Bordet (MTE Rétrodor) en Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos Racing).

Bij de start reageerden Edouard Mondron en Manu Nava als snelsten. Ze namen de maat van Alain Delrez en Alain Ferté en namen na de eerste ronde de eerste twee plaatsen in. Maar deze Francorchampagne volgde de traditie van de VW Fun Cup. Onder aanvoering van de leiders in het kampioenschap Michel Simul-Philippe Systermans-Fabio Paoleschi (Colson Racing)nam de groep favorieten na een tijdje de race in handen. Na iets meer dan een uur profiteerden van een neutralisatie van de strijd om de leiding in handen te nemen: « Michel Simul wachtte tot het laatste moment om binnen te komen... en hij reed de pitlane in precies op het moment dat de safety-car de baan opkwam, » vertelt Fabio Paoleschi na de wedstrijd. « Een gelukkig toeval waardoor we een dertigtal seconden voorsprong konden nemen op onze concurrenten. »

Het trio legde een hels tempo op en namen vrij snel voorsprong op het groepje met Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM Racing), De Keijser-De Keijser-Brouwers-Dubois-Maillet-Vroman (Racing Club Partners 1), Nava-Gressens-Van Hakendover (Cornélis Racing Quick), Ferté-Lemoine-Renaudat (SpeedWorld), Piron-Delrez (Astur Car) en Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos Racing).

Naarmate de race vorderde speelden de achtervolgers haasje-over. Maar zij kregen het gezelschap van andere smaakmakers als Godard-Ryhon-Lognard (Cityzen Promotion Immobilière), Vroman-Dejaeghere-Detré-Henrotte (Radio Contact) en De Quirini-De Pierpont-van de Poele (Touring Racing Team). Heel wat kandidaten voor de ereplaatsen moesten ondertussen opgeven. Dat was het geval voor Richard-Viron-Bordet (MTE Rétrodor), 2de in het kampioenschap voor deze Francorchampagne, Vandenabeele-Gérard-Damoiseaux (VV Speed), Brugmans-Serexhe-Léonard (Groupe Circus) en de snelste Italiaanse teams zoals Merlo-Palopoli-Memmola (G Force) die na twee uren wedstrijd in de top 5 circuleerden en Bergamaschi-De Castro-Nale (BD Racing 1).

Tijdens de laatste minuten van de race moesten de koplampen ontstoken worden, maar kregen we toch nog een prachtig duel tussen Luigi Vroman (Racing Club Partners 1) en Manu Nava (Cornélis Racing Quick). Inzet was de tweede plaats. Bij het ingaan van de laatste ronde bedroeg het verschil tussen beide kemphanen 4 seconden en dat bleef zo tot de finish. Ze eindigden voor de nr. 228 (SpeedWorld) die niet in het officieel klassement opgenomen werd. De 228 werkte een testsessie af met het oog op het seizoen 2010.

Met een vijftiental seconden voorsprong ging de 4de plaats naar Godard-Ryhon-Lognard (Cityzen Promotion Immobilière) voor Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM Racing). Die werden gevolgd door Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos Racing), Piron-Delrez (Astur Car), Vroman-Dejaeghere-Detré-Henrotte (Radio Contact), overtuigend winnaars bij de tweezitters. Bollen-De Cecco-Lognoul (Colson Racing 2), reden een voortreffelijk slot van de race en De Quirini-De Pierpont-van de Poele (Touring Racing Team) waren de winnaars in de categorie voor benzinemotoren.
Het slotwoord is voor een dolblije Philippe Systermans: « We doen natuurlijk een uitstekende zaak in het kampioenschap, want onze rechtstreekse concurrenten moesten opgeven. Met nog twee races te rijden hebben we bovendien nog een joker achter de hand. Kortom, dit is een super resultaat voor Colson Racing ! »

Uitslag: 1. Simul-Systermans-Paoleschi (Colson Racing) 109 ronden ; 2. De Keijser-De Keijser-Brouwers-Dubois-Maillet-Vroman (Racing Club Partners 1) op 1.59.885 ; 3. Nava-Gressens-Van Hakendover (Cornélis Racing Quick) op 2.04.292 ; 4. Godart-Ryhon-Lognard (Cityzen Promotion Immobilière) op 1 ronde ; 5. Pulinx-Soulet-Fumal-Verbist (MPM Racing) ; 6. Mondron-Mondron-Van Dalen (Kronos Racing) ; 7. Piron-Delrez (Astur Car) ; 8. Vroman-Dejaeghere-Detré-Henrotte (Radio Contact) op 2 ronden, winnaars bij de tweezitters ; 9. Bollen-De Cecco-Lognoul (Colson Racing 2) ; 10. De Quirini-De Pierpont-van de Poele (Touring Racing Team) op 3 ronden, winnaars in benzine ; 11. Arbaud-Bignalet-Brangeon (MTE MacDo) ; 12. Bergamaschi-De Castro-Nale (BD Racing 1) ; 13. Stéveny-Dockerill (Chad Racing) ; 14. De Liedekerke-Jadot (TML Racing) op 4 ronden ; 15. Jonckers-Jaeken (JD by KS Motorsport) ; 16. Magal-Quede-Ferraro (Exodus-Ball Events) 17. Capring Caprotti-Zumerlé-Cassera (Costa Ovest) ; 18. Spitzer-Hermans (Vroom.be) op 5 ronden ; 19. Demortier-Olivier-Lequeux (Prime Racing), winnaas bij de tweezitters benzine ; 20. Gazon-Heider-Reinke (Black Panther) ; enz.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie