of


Nog geen account?

Dagelijkse nieuwsbrief

We brengen je dagelijks het beste autonieuws

Wekelijkse nieuwsbrief

We brengen je wekelijks het beste autonieuws


Heeft u al een account?

1/5

De 5 geheimen van de Ford T, de belangrijkste auto uit de geschiedenis?

Aan het begin van de 20ste eeuw stond de auto in zijn kinderschoenen en was hij in elk geval enkel voor de allerrijksten. Henry Ford had een geniaal idee: een auto aan de lopende band bouwen om de productiekost te drukken (waarbij hij een techniek van Oldsmobile overnam en verbeterde) en hem aan het grote publiek te kunnen verkopen. Hij maakte Amerika mobiel. Het succes was verbluffend: tot 1927 zijn er zo’n 15 miljoen exemplaren van gemaakt. Een terugblik op de grootvader van al onze auto’s, die in 1999 nog werd verkozen tot “auto van de eeuw”.

Geschreven door Jean-Francois Christiaens

16 November 2020

Advertentie

Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PKFiat Nuova 500Mini ClassicVW GolfPorsche 911Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range RoverRenault 4Ferrari Testarossa ,McLaren F1Citroën DSJaguar E-TypeVolkswagen KeverWillys MBCitroën TractionPeugeot 205Renault 5Lada NivaMercedes 190Fiat PandaRenault 4CV , Volvo 240 en de BMW M1, zetten we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de Ford T. 

1. Verwarrende rijervaring

20201116084803fordt.jpg

Vergeet niet dat deze auto uit 1908 stamt. De manier waarop je een wagen bediende, was toen nog helemaal niet genormeerd. Wie vandaag met een ‘T’ wil rijden, moet alles opnieuw leren: gas geven doe je met je hand, de twee versnellingen bedien je met je linkervoet, remmen (of beter gezegd ‘vertragen’) gaat met de rechtervoet en om achteruit te rijden, moet je het middelste pedaal indrukken. Starten gebeurt bovendien met een zwengel, de ontsteking en het carburatormengsel moeten eerst worden ingesteld enzovoort. Rijden met een Ford T vereist dus flink wat werk.

2. Slechts één kleur

20201116084852fordt.jpg

Vanaf 1914 besliste Henry Ford om productiviteitsredenen om nog maar één enkele kleur aan te bieden: zwart. Verdelers en klanten hadden veel kritiek op de beslissing, maar de baas antwoordde hen droogweg: “Klanten mogen om het even welke kleur bestellen, zolang het maar zwart is”…

3. Geen reclame en duizelingwekkende productie

20201116084804fordt.jpg

Van 1917 tot 1923 maakte Ford nooit reclame voor zijn model, dat zichzelf gewoon verkocht. In 1914 bouwde Ford al meer auto’s dan… alle andere autoconstructeurs samen. Een volledige wagen werd in 93 minuten geassembleerd. Pas in 1972, liefst 45 jaar na het einde van de productie, werd het productievolume van de Ford T overtroffen door de VW Kever.

4. Hoog loon zodat werknemers een T konden kopen

20201116084805fordt.jpg

De werknemers aan de assemblageband kregen een mooi loon, en wel om een heel duidelijke reden: Ford creëerde zo een middenklasse die zich… een Ford T kon veroorloven. Er werd gefluisterd dat ze contractueel werden verplicht om er een te kopen zodra hun middelen dat toelieten. En ook dat de vrouwen die in de kantoren werkten onder geen beding op de werkvloer mochten komen, uit schrik dat ze de arbeiders zouden afleiden…

5. Recyclage in houtskool

20201116084834fordt.jpg

Ford bespaarde op elke cent om de kosten te reduceren en de inkomsten te optimaliseren. Zo werd het houtschaafsel van de assemblage van de Model T gerecycleerd als… houtskool, via een fabriek die ook van Ford was.
Jean-Francois
							Christiaens

Jean-Francois Christiaens

Advertentie